Kia Soul tarjoaa särmikästä svengiä

Jo ensimmäiset kurvailut osoittavat, että Kia Soul huomataan. Pari nuorta miestä jää jopa osoittelemaan sormella ystävilleen, mikä vierestä vilahti.

Kulmikas olemus on niin erilainen ja vangitseva, että sitä on hetki sulateltava.

Ainakin koeajajat, musiikin opiskelijat Pauliina Sairanen ja Sonja Koistinen, alkavat lämmetä autolle sitä enemmän, mitä pidempään he sillä ajavat ja mitä tarkemmin mittailevat katseellaan sen outoja linjoja.

- Luonnossa se näyttää minimaasturilta, pienemmältä kuin kuvissa. Se on vähän hellyttäväkin, tavallaan rujon näköinen. Tietyllä tavalla söpö, Sairanen aprikoi ajon päätteeksi.

Varsinkin perä ja sen suuret läpinäkyvät takavalot viehättävät nuoria naisia.

Soulia ei voi millään olla vertaamatta kahteen kilpailijaan, jotka tupsahtivat autokauppoihin käytännössä yhtä aikaa: Toyota Urban Cruiseriin ja Citroën C3 Picassoon.

Kaikissa kolmessa on selviä yhtäläisyyksiä, jos kohta myös melkoisia eroja. Ajo-ominaisuuksiltaan bensakäyttöinen Soul on erittäin lähellä Urban Cruiseria ja varsinkin sen nelivetoista dieselversiota. Kruisailu molemmilla on yksinkertaisesti sanottuna hauskaa.

Tuntuma tiehen on sopivan napakka, ei liian löysä eikä kova. Ulos näkee korkealta mukavasti, keula mukaan lukien. Sopivan kokoinen moottori jättää vaihteiden vaihtamiselta aikaa nautiskeluun. Räyhäkäs tykki Soulkaan ei missään nimessä ole, mutta se ei ajan henkeen sovikaan.

Muotoilultaan Soul on kolmikon rohkein, vaikka tähän saakka korealaiset ovat pelanneet enemmänkin varman päälle. Maski kannattaa panna mieleen, sillä sen muodot toistuvat myös muissa tulevissa Kia-malleissa.

Kilpailijoiden tapaan myös Soulissa on mukavasti tilaa ihmisille sekä edessä että takana. Jalkoja voi retkottaa väljästi, eikä hujopinkaan pää hakkaa kattoon.

Koistinen arvelee, että takapenkille mahtuisi hätätilassa jopa neljä henkeä.

Soulin lähtöhinta on kolmikon alhaisin. Tosin varustelistakin on halvimmassa versiossa selvästi niukin. Ajonvakautusjärjestelmä tulee kuitenkin vakiona.

Kokeiltavana oli toiseksi edullisin varustetaso, johon kuuluvat muun muassa käsikäyttöinen ilmastointi, sähkötoimiset peilit ja kevytmetallivanteet.

Sen sijaan ohjauspyörän etäisyyssäätö puuttuu kaikista versioista, eikä polttoaineenkulutusta pääse syynäämään, koska ajotietokone puuttuu. Vakionopeussäätimenkin saa vain dieselmalleihin.

Muusikot osaavat arvostaa kunnollisia äänentoistolaitteita. Kuusi kaiutinta tarjoavat kelpo soundin.

- Jaloissa on hyvä paikka kaiuttimille. Kuuluu paremmin kuin pään takaa, Koistinen kiittelee takapenkillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.