Kia teki oivan Ceedin, kun lopetti mailan puristamisen

Kia Ceed kuuluu C-segmenttiin eli siihen autoluokkaan, johon valmistajat takavuosina tyrkkäsivät konstailemattomia perusautoja. Siis corolloja, astroja ja golfeja ilman krumeluureja. Tarkoitus oli tehdä perheautoja, joilla selvittiin luotettavasti arkiajoista.

Sitten iski jonkinlainen muotoilu- ja varustelukilpailu. Siihen oli monta syytä, esimerkiksi katumaastureiden nopeasti paisunut suosio. Jotakin piti toki tehdä, mutta jotkut autotehtaat lankesivat räikeään yliyrittämiseen.

Edellinen, toisen sukupolven Kia Ceed tähtäsi ohi maalin, kun Koreassa puristettiin mailaa turhan lujasti. Auton pääsuunnittelijaksi hankittu muotoiluguru Peter Schreyer sai koko Kian suunnittelutiimin ylikierroksille. Vaikka toimiva perheauto olisi riittänyt, Kia yritti loihtia jotakin elämää suurempaa.

Siksi jo ensimmäiset havainnot Ceedin kolmannesta sukupolvesta ilahduttavat. Muodoiltaan uutuus on helpompi silmälle ja pelkistetympi kuin edeltäjänsä. Uusi Ceed on raikkaamman ja omissa kuorissaan viihtyvän näköinen.

Kun lähtee liikenteeseen Kia-jälleenmyyjän pihasta Sportage- ja Stonic-mallien välistä, Ceed näyttää pieneltä. Koeajon aikana ensikäsitys auton koosta kuitenkin oikenee: hyvin mahtuu niin eteen, taakse kuin tavaratilaankin.

 

Uusi Kia Ceed on mitoiltaan lähes yksi yhteen aiemman version kaltainen, vaikka pohjalevy on nyt napattu konserniveljeltä eli Hyundai i30:sta. Ceedin korkeudesta on nipistetty hieman, leveyttä on tullut pari senttiä lisää. A-pilarin siirtäminen reippaasti taaksepäin muutti Ceedin ulkonäköä, samoin etu- ja takaylitysten helposti havaittavat muutokset. Ceed näyttää tasapainoiselta, kun etu- ja takapyörät näyttävät löytäneen luontevan paikkansa korissa.

Penkissä ja ratissa on riittämiin säätövaraa, joten ainakin keskikokoinen kuski saa mukavan ajoasennon heti.

Koeajoon valikoitunut Kian 1,4-litrainen bensaturbo (1,4 T-GDI) saa Ceedissä ensiesiintymisensä. Nelisylinterinen, 140 hevosvoimaa tuottava moottori vie pehmeästi ja hämmästyttävän äänettömästi. Kun avaa koeajon aikana ikkunan kuunnellakseen moottorin ääntä, ei suurta äänihavaintoa pysty sieppaamaan. Äänettömyys ei silti merkitse vaikkapa ohituskyvyn puutetta: Ceed kiihtyy nollasta sataseen 8,9 sekunnissa. Automaattivaihteisto toimii hyvin, mikä myös kannustaa 1,4-litraisen valintaan, sillä pienemmän bensiinivaihtoehdon (1,0 T-GDI) kanssa saa vain manuaalivaihteiston.

Myös 1,6-litrainen diesel on uusi moottori, ja siitä on kaksi tehoversiota (115 ja 136 hv). Ensi vuonna luvassa on dieselhybridi, kun konepellin alle sovitellaan myös 48 voltin sähköjärjestelmä.

 

Kojelaudan päällä on varustetasosta riippuen 5-, 7- tai 8-tuumainen näyttö. Koeajoauton 7-tuumainen on selkeä ja helppokäyttöinen.

Takapenkillä on tilaa muuten hyvin, mutta monien tämän autoluokan kuljettimien tavoin keskipaikka sopii parhaiten lasten käyttöön. Tavaratila on 395-litrainen ja hyvin muotoiltu. Alas laskettava välipohja lisää tavaratilan monikäyttöisyyttä.

Enemmän kuljetustilaa tarvitsevat ostajat päätynevät Ceedin farkkuun (Sportswagon), joka myös on juuri ehtinyt jälleenmyyjille. Farkussa tavaratila on peräti 625-litrainen.

Varustetasoja uudessa Ceedissä ovat LX, EX ja Business Premium. Koeajoauton EX-varustelu sisältää esimerkiksi 16-tuumaiset kevytmetallivanteet ja peruutuskameran.

Kia Ceed on käytännöllinen perheauto, jonka suurin miinus lyhyen koeajon perusteella on pintakova jousitus. Huonokuntoisilla teillä on siis luvassa kevyttä nypytystä, mutta Suomessahan ei onneksi huonokuntoisia teitä ole.

Ceedin hinnat alkavat 22 256 eurosta. Edullisin diesel lohkeaa 23 890 eurolla.

Jyväskylässä Kiat myyvät Delta-Auto Oy ja Rinta-Joupin Autoliike.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .