Kiinalainen nuoriso käy kuumana pieniin autoihin

Kiinanpunaisen auton kylkeen on maalattu kultainen Fenix-lintu. Hahmo, joka on perinteisesti symboloinut Kiinan keisarinnaa, mutta tätä nykyä se merkitsee valtaa, menestystä ja hyveellisyyttä.

Lifa 320 Minin vieressä kyöhnää lauma nuoria, tyylikkäitä kiinattaria, jotka ottavat siitä valokuvia, ja kokeilevat ajoasentoa sen etupenkillä. Intohimo on syttynyt.

- Tätä mallia voi tilata 500 erilaisella visuaalisella ilmeellä. Naiset tykkäävät pienistä autoista, niinpä se on suunniteltu moderneille naisille, jotka ajavat kaupunkiajoa, kertoo Lifan Motorsin johtaja Steven Xu.

Pikkuruisen, 1,3 litraisen moottorin omaava Lifa 320 Mini on vasta yrityksen kolmas automalli, sillä chongqingiläinen yritys on aiemmin keskittynyt moottoripyörien tekoon. Mutta miniautoa, jonka tuotanto aloitettiin viime vuoden lopulla, yritetään jo kovaa vauhtia viedä ulkomaille.

- Vientimaita ovat Venäjä, Ukraina ja myöhemmin tänä vuonna luultavasti myös Italia, Xu luettelee.

Lifa Motorsin johtajan mukaan EU-tasoiset turvatestit ovat "prosessi, joka on juuri meneillään Italiassa". Hän uskoo auton läpäisevän EU-kriteerit.

Minikokoisten autojen coolia city-imagoa Kiinassa on aurannut ilmeisen hyvällä menestyksellä BMW-konsernin omistama Mini Cooper, joka on suurkaupunkien kaduilla tuttu näky. Ratista löytyy yleensä nuori, hyvin toimeentuleva nuori, ja useammin nainen kuin mies.

- Aloimme tuoda Miniä Kiinaan vuonna 2002. Myynnin kasvu on ollut hurjaa. Viime vuonna meillä oli 43 prosentin kasvu myynnissä, sanoo BMW-konsernin markkinointijohtaja Ian Robertson.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.