Koeajo: Jos kassa on kunnossa, BMW Z4 tuo tyrinää ja strösseliä jäätelökesään

Vielä on kesää ja nautintoja jäljellä. Yhdelle se voi olla jäätelö ja mansikat, toiselle avoauto ja maisemat. Tai jos kassa on kunnossa, niin miksipä ei molemmat.

Ajonautintoon vaaditaan viisinumeroinen pinkka, jos himon kohteena on BMW:n uusin urheiluauto Z4 Roadster. Koeajolla ollut automaattivaihteinen sDrive 30i maksaa 95 596 euroa. Se ei ole halvin herkku, sillä mukaan on laitettu isolla kädellä strösseliä. Ilman lisävarusteita 30i:n hinta lähtee noin 70 000 eurosta.

 

Avoauto on tietenkin parhaimmillaan, kun voi ajella katto auki kohti auringonlaskua. Kun itikat alkavat tulla iholle, saa korin umpeen sähköisesti ja nopeasti. Kangaskatto on pään päällä kymmenessä sekunnissa, mutta sadekuuron sattuessa tarvitaan vähän pelisilmää, sillä mekanismi ei toimi yli 50 kilometrin vauhdissa.

Katto on tietenkin tarpeellinen ja eristää ääntä kohtuullisen hyvin, mutta ajamisen iloa se latistaa. On kuin tumma pilvi laskeutuisi ohjaamoon, kun hulppea näkyvyys hupenee.

Kaksipaikkaisessa roadsterissa on upea ulkoasu ja komea keula, mutta virtaviivaisesta muotoilusta johtuen tuulilasien pinta-ala on pienehkö. Katon ollessa alhaalla tuntuu kuin ajaisi huppu päässä.

Onneksi kuljettajalla on pätevät kamerat apusilminä ja yli 10-tuuman selkeä näyttöruutu. Lisäpisteitä myös siitä, että kuskin kannalta tärkeät tiedot, kuten oma ajonopeus ja nopeusrajoitukset ovat luettavissa suoraan tuulilasin näkökentästä. Jotkut eivät tykkää näistä heijastuksista, mutta minä pidän BMW:n head up -toimintoa erittäin hyvänä. Mitä vähemmän kuskin katse harhailee, sitä turvallisempaa.

Roadsterissa on tyrinää ja dynaamisia ajo-ominaisuuksia, jotka varmasti tarjoavat laadukasta vauhtia sitä haluavalle.

 

Omaan käteeni auto ei aivan istunut, mutta ei siitä ole autoa syyttäminen. Sanoisin, että miehekäs kokemus 160 senttimetriä pitkälle naiselle. Plussaa siitä, että sähköisessä kuljettajanpenkissä riitti säätövaraa ja muutoinkin nahkaiset urheiluistuimet olivat parhaimmat naismuistiin. Miinusta siitä, että vesipullolle ei löytynyt kätevää paikkaa.

BMW Z4 antaa esimakua siitä, miten saksalainen takavetoisuus toimii japanilaisittain. Suomeen elokuussa saapuva Toyota GR Supra on Z4:n rinnakkaismalli, jonka tekniikkaa ja komponentteja on kierrätetty samalla tehtaalla Itävallassa.

Jyväskylässä BMW:t myy Veljekset Laakkonen Oy.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .