Koenigsegg on Ruotsin salainen ylpeys

Äskettäin eräässä ruotsalaisessa aikakauslehdessä kysyttiin lukijoilta, mistä oman maansa vientituotteesta tavallinen kansalainen on ylpein. Kyselyä ei suinkaan voittanut takavuosien poppikone Abba, vaan autonvalmistaja Volvo. Kakkoseksi kipusi toinen autolinko eli Saab.

Eikä ruotsalaisten tarvitse lopettaa autoteollisuudellaan ylpeilyä tähän. Hulppean tarinan saa myös Koenigsegg Automotive AB:stä, josta on tulossa Saabin pääomistaja.

Koenigsegg perustettiin vasta vuonna 1994. Se ei todellakaan ole autojen massavalmistaja, sillä viime vuonna yhtiö myi 18 autoa. Ensimmäinen auto toimitettiin asiakkaalle vuonna 2002, ja parhaimmillaan yhtiö on rakentanut ja myynyt hieman yli 20 autoa vuodessa.

Koenigsegg on ehkä suurelle yleisölle Ruotsin ulkopuolella tuntematon, mutta alan harrastajien joukossa sen maine on huima. Koenigsegg CCR piti vuonna 2005 jonkin aikaa hallussaan sarjavalmisteisten autojen nopeusennätystä (387,87 kilometriä tunnissa). Samoin Koenigseggin tuote oli maailman tehokkain sarjavalmisteinen auto, kun Koenigsegg CCXR puhkui vuonna 2007 peräti 1018 hevosvoimaa.

Nyt Koenigsegg siis on ostamassa Saabin yhdessä norjalaisen sijoittajajoukon kanssa. Ajatus Koenigseggin superautojen ja Saabin kansanautojen liitosta on kutkuttava. Jäämme odottamaan ensimmäistä Saabnigseggiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.