"Kuin potku jälleenmyyjien nivusiin" – Mercedes-Benz uhkuu tyytyväisyttä kokeiltuaan Ruotsissa suoramyyntiä tehtaalta kuluttajille

Mercedes-Benz on kokeillut muun muassa Ruotsissa suoraa myyntikanavaa valmistajalta kuluttajille. Vaikka kokeilu ei sisältänyt Mercedeksen myydyimpiä malleja, vaan ainoastaan täyssähköisen EQC:n, jälleenmyyjät vastustivat kokeilua yhtenä rintamana.

Jälleenmyyjillä on tietenkin aavistuksensa siitä, mihin tällainen kokeilu voi johtaa. Se laajenee ja laajenee – päätyäkseen lopulta pysyväksi toimintamalliksi.

– Tämä on kuin potku jälleenmyyjien nivusiin, ovat ruotsalaiset Mersu-kauppiaat kuvailleet kokeilua.

Jälleenmyyjät pelkäävät päätyvänsä pelkiksi autojen koeajo- ja luovutuspaikoiksi. Kaupassa siirtyvää rahaa ne eivät näkisi lainkaan, kun asiakkaat maksaisivat verkossa valmistajalle.

Ruotsalaisten jälleenmyyjien huolestuneisuutta eivät yhtään rauhoita Mercedeksen emoyhtiön Daimler AG:n hallituksen jäsenen Britta Seegerin tuoreet kommentit.

– Halusimme vähentää ostotilanteen monimutkaisuutta sekä antaa asiakkaille lisää joustavuutta ja mukavuutta. Meille on myös tärkeää, että hinnoittelumme on läpinäkyvä ja yhdenmukainen kaikissa myyntikanavissa, sanoo Seeger, jonka vastuualueet hallitustyössä ovat myynti ja markkinointi.

Seegerin mukaan asiakkaat ovat tyytyväisiä, kun "heidän ei tarvitse neuvotella autokaupoistaan". Verkkokaupassa vain valitaan itselle mieleinen auto ja ruksataan varusteet päälle. Kun kokonaishinta ilmestyy ruudulle, sitten ostetaan auto tai unohdetaan kauppa.

Myös Australia oli mukana Mercedes-Benzin kokeilussa. Mercedeksen Australian-maajohtaja Horst von Sanden totesi aiemmin, että suoramyynti asiakkaille on "rehellisempää" kuin nykyinen jälleenmyyjäjärjestelmä. Tuo lausunto on toinen harvinaisen tyly potku jälleenmyyjien nivusiin.

Mercedes-Benz on Australiassa jo tehnyt päätöksen, että niin sanottu EQ-myyntilinja otetaan pysyvästi käyttöön. Se tarkoittaa mahdollisuutta tilata sähköisen linjan autot jälleenmyyjien ohi suoraan valmistajalta.

Myös muut autonvalmistajat ovat kiinnostuneita Mercedeksen mallista. Tesla tekee samaa jo, ja ainakin Honda on ilmoittanut kokeilevansa vastaavaa jo tänä vuonna.

Suomen automarkkina poikkeaa monista maista siinä, että meillä asiakkaan käytetty auto oli lähes aina osa kaupantekoa. Samalla korostuu jälleenmyyjän rooli.

Siksi Suomessa jälleenmyyjien asema vaikuttaa turvatulta, vaikka Mercedes-Benz on arvioinut maailmanlaajuisesti myyvänsä jo vuonna 2025 joka neljännen uuden auton verkkomyynnissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.