Kuka valopää suunnittelee autoja?

Harvinaisen kiukustunut Autot ja liikenne -teeman lukija soitti. Hänen autonsa kuuluu siihen alati kasvavaan automallien joukkoon, jonka ajovalojen polttimoa ei voi vaihtaa itse. Autoa pitäisi kuulemma purkaa polttimon takia niin paljon, ettei se maallikolta onnistu.

Soittaja kysyi, onko missään haastettu autonvalmistajia tästä syystä oikeuteen?

Vastaamme, että luultavasti ei ole. Autotoimitus ei ainakaan muista sellaisesta kuulleensa.

Kieltämättä tilanne on kummallinen. Sopimuksia ja standardeja valvova YK:n Euroopan talouskomissio (ECE) toteaa ajoneuvojen valoja käsittelevässä pykälässään (vuodelta 2006), että ajoneuvon valonlähde on pystyttävä vaihtamaan toimivaan ilman erityisiä apuvälineitä.

Autonvalmistajat ovat pyyhkineet ECE:n säädöksellä peränsä. Parempi valovikainen auto merkkikorjaamolla kuin tee-se-itse -ihmisten käsiteltävänä, ne ajattelevat.

Mitä ongelmasta sanoo puolueeton katsastusmies?

- Koska kyse on liikenneturvallisuudesta, kuljettajan pitäisi pystyä vaihtamaan polttimot itse. Silmäpuolia autojahan näkee nykyisin paljon. Ongelmaa pahentaa sekin, että vaikka huoltoasemalta sattuisi saamaan polttimon, ei siellä ole kukaan niitä vaihtamassa. Huoltoasemistahan on tullut enemmän maitokauppoja, ihmettelee A-Katsastuksen Jyväskylän-aluepäällikkö Kauko Hyvönen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.