Kulunut kitka ei ole turvallinen kesärengas

Moni autoilija on omaksunut tyylin ajaa kuluneet nastattomat talvirenkaat loppuun kesäkelissä, koska niillä voi ajaa ja niiden kulutuspinta on yleensä riittävä. Testitulokset kuitenkin kertovat, että kuluneiden kitkarenkaiden ottaminen kesäkäyttöön on riski.

- Varsinkin vesiliirto-ominaisuuksiltaan ne ovat aivan yhtä huonot kuin loppuunajetut tavalliset kesärenkaat, sanoo Autorengasliiton rengasasiantuntija Jarmo Nuora.

Ivalossa toimivan Test Worldin testien mukaan uuden kesärenkaan ja kuluneen kitkarenkaan irtoamisessa sentin korkuisessa vesimassassa liirtoon on huomattava. Mittaustulosten mukaan hyvä kesärengas kestää kyseisissä olosuhteissa 84 km/h vauhdin, kun kuluneella kitkalla liirtoon lähtö tapahtuu jo 57 km/h vauhdissa eli lähes 30 kilometriä hitaammassa vauhdissa.

Eroa on myös jarrutusmatkoissa märällä asvaltilla. Hyvillä kesärenkailla varustettu auto pysähtyy kolmanneksen nopeammin kuin kulunut kitkarengas.

Nuora sanoo, että jos autoon asennetaan käytetyt kesärenkaat, niiden kunto tulisi tarkastaa uudelleen viimeistään juhannuksen tienoissa.

- Kevään asvalttitiet ovat nastarenkaiden käytön jäljeltä hyvin karheapintaisia ja kuluttavat rengasta hyvinkin rajusti. Myös neljän millimetrin urasyvyyttä on tästä samasta syystä pidettävä miniminä, sillä kuluneempi rengas saattaa kevään karheilla kulua yllättävän nopeasti jopa vaaralliseen kuntoon, Nuora toteaa.

Turvallisuutta ja taloudellisuutta

Rengasvalmistaja Michelinin selvityksen mukaan joka viides suomalainen ajaa vähintään 0,5 baria vajaapaineisilla renkailla. Vajaapaineisilla renkailla auton hallinta ääritilanteissa vaikeutuu, ohjauksen puoltaminen lisääntyy ja rengas saattaa rikkoutua.

Alhaiset rengaspaineet lisäävät polttoaineenkulutusta 3-6 prosenttia ja lyhentävät renkaan elinikää 25-50 prosenttia. Oikeilla rengaspaineilla keskivertoautoilija voi säästää rengas- ja polttoainekuluissa vähintään 10 euroa kuukaudessa. Samalla laskukaavalla suomalaiset säästäisivät vuosittain jopa 100 miljoonaa euroa oikeita rengaspaineita käyttämällä.

Liikenneturvallisuusjärjestöt suosittelevat renkaiden kunnon tarkastuttamista asiantuntijalla, vaikka itse ne vaihtaisikin. Tarkastukseen on hyvä liittää myös tasapainotus. Tasapainossa olevat renkaat kuluvat vähemmän ja eivät täristä matkantekoa.

- Kannattaa tarkkaan miettiä, miten toimii. Omatoiminen renkaanvaihtaja säästää kymmenkunta eroa. Kannattaako se? Jos vaihdon jälkeen yksikin pölykapseli tippuu huonon kiinnityksen vuoksi tielle, säästö menee siihen, Nuora muistuttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.