Kun näytät Audi A3:lle mutkatien, se kyllä hoitaa loput

Uuden Audi A3:n lanseeraaminen on valmistajalle aina iso juttu, mutta tällä kertaa siihen on panostettu tavallistakin enemmän. A3:lla on kunnia olla ensimmäinen VW-konsernin auto, joka on rakennettu MQB-moduulirakenteelle. Vaikka sen nimi onkin suoraan leivänpaahtimen mallikoodistosta, rakennusalustana se on vakuuttava. Autonvalmistajan näkökulmasta muun muassa tuotantokustannukset laskevat ja auton omistajan kannalta uudet innovaatiot mahdollistavat alhaisemman painon mukana tulevat paremmat ajo-ominaisuudet.

Varovaisena arviona heittäisin, että tälle perusrakenteelle valmistetaan jatkossa 10 miljoonaa autoa vuodessa.

Se moduuleista.

Miten kolmonen on muuttunut vuodesta 2003, jolloin edellisen kerran esiteltiin täysin uusi A3?

Ulkonäöllisesti malli kaipasi uudistusta kenties kipeämmin kuin muut Audin mallit. Keulan terävät pokkaukset ja viirumaiset ajovalot saavat auton näyttämään menevältä. Viime aikoina Ingolstadtissa on kopiokone laulanut uusien mallien muotoiluosastolla. Hyvää kaavaa ei haluta selvästikään rikkoa. Niinpä kysymys kuuluukin: milloin toimivasta tulee tylsä?

Ajettavuus on ottanut harppauksen eteenpäin. Ohjaus on tarkka ja viiveetön. Keskialueella vaste ei ole kovin suuri, mutta sitä pystyy muuttamaan Audi Drive Selectin avulla dynaamisemmaksi. Kun auton keulalle näyttää mutkaista tietä, A3 osoittaa viihtymisen merkkejä. Kori pysyy vakaana ja auto hiljaisena suuremmissakin nopeuksissa.

Melutaso on saatu maltilliseksi, mihin on osatekijänä alhainen ilmanvastus. Koeajossa olleen, 1.4 TFSI -moottorilla varustetun A3:n keskikulutus on 5,2 litraa satasella. Muut moottorit alussa ovat dieseleitä: 1.6 TDI ja 2.0TDI.

Arkkitehti Ludwig Mies van der Rohen lausuma ”vähemmän on enemmän” pitää tässä tapauksessa hyvin paikkansa. Sisusta on koruton, mutta käytännöllinen. Pehmeät materiaalit ja alumiinin käyttö kojetaulussa antavat laadukkaan vaikutelman autosta. Etupenkit on hyvin tuetut, ja sporttipenkkien reisitukea saa isompien Audien tapaan säädettyä. Takana 185-senttinen ihminen pystyy istumaan selkä suorassa hiusten hipoessa kattoa.

Audi A3:n hinnat alkavat noin 25800 eurosta, mutta käytännössä Suomessa liikutellaan pääasiassa business-varusteltuja versioita. Noin tuhannen euron arvoiseen pakettiin kuuluvat esimerkiksi Xenon-ajovalot ja LED -huomiovalot, vakionopeudensäädin ja Bluetooth.

Vakiovarustelu A3:ssa on hyvä, sisältäen mm. täysautomaatti-ilmastoinnin, start/stop-järjestelmän ja sadetunnistimen. Harvinaista kyllä, autoa julkistettaessa puhuttiin prosessoreista. Google Mapsin ja muiden auton lisäohjelmien monipuolistuessa auton tietokoneen 2-ydin prosessorit voidaan vaihtaa tehokkaampiin ja vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin.

Audi A3 on nyt aiempaa parempi ajaa ja tekniikaltaan kehityksen kärjessä. Ulkoasultaan se on kuin Suomen olympiajoukkueen kisa-asu. Toimiva, mutta vaatimaton.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.