Kuplasta tuli kymppitonnilla sähköauto

Jyväskyläläinen Esa Virtanen myi ohjelmistoalan yrityksensä vuonna 2009. Sen jälkeen hän veti henkeä, mutta myös kiinnostui vihreistä arvoista. Ennen kaikkea hän innostui mahdollisuudesta muuttaa tavallinen polttomoottoriauto sähköautoksi. Tuon haaveen toteuttamiseksi Virtanen lähti hakemaan oppia, muun muassa Tampereelta, jossa hän oli mukana rakentamassa kolmatta E-Corollaa.

Sitten löytyi nettikeskustelun kautta Pohjanmaalta Toni Lahti, joka halusi sähköauton, mutta piti myytävänä olevia sähköautoja aivan liian hinnakkaina. Lahti hankki muutostöitä varten 1970-luvun alun Kupla-Volkkarin.

Muutaman mutkan jälkeen päästiin tuumasta toimeen. Virtanen teki auton sähkösuunnitelman ja korkeajännitepuolen asennustyöt. Moottorin ohjauksen säädöissä ja akuston hallintajärjestelmien käyttöönotossa liittyi talkoisiin Mikko Turunen.

Nyt Toni Lahdella on hiljainen ja rivakka sähkö-Kupla. Autossa on 100 newtonmetriä vääntävä ja 24-kilowattinen sähkömoottori.

– Ennen muutostöiden alkua Kupla katsastettiin, jotta tiesimme auton olevan kelvollinen. Sitten auto purettiin kokonaan. Niin ei olisi välttämättä tarvinnut tehdä, mutta se kuului jotenkin olennaisena osana tähän autoharrastukseen.

– Lahti tilasi sähköistämiseen tarvittavat osat, joiden hinnaksi tuli hieman yli 10 000 euroa. Kallein komponentti oli akusto, sanoo Virtanen.

Kriittisin työvaihe oli voimakkaiden akkujen hallittu käyttöönotto.

– Yllättävä havainto oli, että Kupla on kuin tehty sähköautoksi. Mitään tiloja ei autossa mennyt hukkaan, sillä kaikille komponenteille löytyi luonteva paikka.

– Kuplan sähköistämisen aikana vakuutuin siitä, että ihan mikä tahansa auto on muutettavissa sähköautoksi. Sähkö-Kupla on itse asiassa todella yksinkertaista tekniikkaa. Ja nyt moottori on käytännössä huoltovapaa, Virtanen toteaa.

Virtasen mukaan tekninen muutostyö vie noin neljä vuorokautta, jos osat ovat valmiina.

Sähkö-Kuplan toimintasäde on 60–100 kilometriä, riippuen tiestöstä ja ajotavasta. Sadan kilometrin kustannukset ovat pari euroa.

– Sähköauton käyttökustannukset ovat noin neljäsosa polttomoottorisen auton kustannuksista. Lisäksi sähköauton voi ladata lähes missä tahansa, diesel- tai bensiiniauto on ajettava jonnekin tankattavaksi.

Sähköteknikon koulutuksen saanut Virtanen pyörittää nykyisin Keski-Suomen Sähkökonepaja -nimistä yritystä.