Lada Niva on ylivertaista retronostalgiaa

Se on käytettynäkin letkeä katseenvangitsija, joka pitää ainakin kerran elämässään kokea.

Lada Nivan valmistus alkoi vuonna 1977. Nivan henki elää yhä, vaikka mallia on myyty useilla muillakin nimillä. Historiansa aikana Nivat ja sen seuraajat ovat pysyneet ulkonäöltään hyvin samantapaisina, mutta tekniikkapäivityksiä on tietenkin koettu.

Delta-Auton lopetettua Ladojen maahantuonnin, näytti siltä, että yksi aikakausi on päättynyt – itänelivetoa ei välillä saanut Suomesta uutena. Nykyään Nivan perillinen on kaupan Suomessakin uutena, nimellä Lada 4x4.

Jos haluaa aidon, mallinimeä Niva kantavan auton, sellaisia on toki ostettavissa käytettynä.

Löysimme Rinta-Joupin Jyväskylän-myymälästä vuosimallin 2008 Nivan 4x4:n, jolla on ajettu vain 57 000 kilometriä. Lähes kymmenvuotiaassa autossa on hieman käytön jälkiä, mutta kaikki toimii. Auton virtalukko on ladamaisesti ratin vasemmalta puolelta.

Autosta löytyvät jopa käynnistyksen esto, tasauspyörästön lukko, alennusvaihteisto ja vetokoukku. Sallittu vetopaino on 1 490 kiloa.

Hyvä ajoasento, jos sellaista tässä autossa edes on, etsitään manuaalisesti. Moottoritiellä auto on aikamoinen kokemus, joten matkavauhdiksi kannattaa ottaa korkeintaan 80 kilometriä tunnissa. Huippunopeuden ilmoitetaan olevan 137 kilometriä tunnissa.

Bensiinimoottori (1 690 kuutiota) antaa 82 hevosvoiman tehot. Kulutukseksi maantiellä on kerrottu 8 litraa ja taajama-ajossa noin 12, mutta totuus lienee vähän janoisempi.

Äänenvaimennus ei ole ollut valmistajan sanavarastossa, sen verran hurjina äänet kuuluvat sisälle. Ikkunat saa veivata auki ihan itse, keskuslukitustakaan ei ole.

Mutta hei, tämä auto on tehty käyttöön. Ikimuistoinen kulkupeli kokemuksia etsivälle kaupunkilaiselle, jolla on sijoittaa 7 980 euroa aitoon kulttuuriperintöön.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.