Litra satasella säästyy ammattilaiselta helposti

Kuorma-autonkuljettaja Martti Ronkainen työntää mikrosirulla varustetun henkilökorttinsa kortinlukijaan ja käynnistää auton. Polttoaineen kulutuslukemat ilmestyvät ruutuun, ja kun Ronkainen painaa reippaasti kaasua, laite näyttää varoitusmerkkiä korkeista kierroksista.

- Vihreällä kun vain pysyy, niin hyvä on, Ronkainen hymyilee.

Kierrosluvut 1 000-1 400 näkyvät tulosteessa vihreällä. Uusien seurantalaitteiden avulla kuljetusyritykset voivat seurata jokaisen kuljettajan ajotapaa: kiihdytyksiä, hätäjarrutuksia, polttoaineen kulutusta, nopeutta ja niin edelleen.

Seurantalaite kannustaa kuljettajia ekologiseen ajotapaan. Jos ajetaan jatkuvasti maksiminopeutta eli rajoitinta vastaan yhdeksääkymppiä, polttonestettä kuluu turhaan.

Isso yrityksessä pienetkin säästöt kasvavat suuriksi.

- Jos meillä kuluu litra vähemmän polttoainetta sataa kilometriä kohden, se tuo vuodessa säästöjä noin 160 000 euroa, Suomen Kiitoautot oy:n toimitusjohtaja Esko Torssonen laskee.

Dieseliä voi kulua 50 litraa satasella


Martti Ronkainen on ajanut kuorma-autoa työkseen toistakymmentä vuotta.

- Täältä näkee niin hyvin, että henkilöautojen jarrutuksia pystyy ennakoimaan aika paljon. Kun pystyy ennakoimaan, äkkijarrutukset ja -kiihdytykset jäävät pois, Ronkainen selittää ohjaamossa.

Pikkuautolla körötelleelle rekkaliikenteen mittasuhteet ovat miltei käsittämättömät.

Tuhat kiloa painava henkilöauto voi selvitä sadasta kilometristä alle viidellä litralla polttoainetta. Sen sijaan täysperävaunuyhdistelmällä massaa on jopa 60-kertainen määrä, ja dieseliäkin lorahtaa satasella noin 50 litraa.

Ajokilometrejä sille voi kertyä vuodessa 150 000, joten polttoainetta voi kulua noin 75 000 litraa vuodessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.