Ljubljanan kävelykaduilla liikennöivät ilmaiset sähkötaksit

Slovenian pääkaupungissa Ljubljanassa törmää harvinaiseen asiaan nimeltä ilmainen taksi. Kävelykaduiksi muutetussa keskustassa liikennöi kuusi taksamittaritonta sähköautoa.

Kaikki alkoi siitä, kun kaupungin pormestari Zoran Janković halusi tehdä kuolleelta vaikuttavasta keskustasta elävän muuttamalla alueen kävelykaduiksi. Autoilu kiellettiin vuonna 2009. Paikalliset vastustivat hanketta tulisesti. Pormestari lepytteli kansalaisia lupaamalla eniten autoa kaipaaville ilmaisen kyydityksen. Nyt kukaan ei valita keskustan autottomuudesta ja kaupungille lätkäistiin vuonna 2016 Euroopan vihreän pääkaupungin kruunu.

– Ajoin tästä 10 vuotta sitten kun muutin kaupunkiin. Keskusta oli harmaa ja kuollut, nyt kadut ovat täynnä ihmisiä, ravintoloita ja kulttuuria, paikallisopas Jani Beljhan kertoo.

Kavaliriksi eli herrasmies kavaljeereiksi kutsutut autot kuskaavat vuodessa noin 70 000–80 000 kyytiläistä. Päivittäinen kyytiläismäärä on 200–500. Kyydit ovat ilmaisia kaikille ja kuskin voi kutsua paikalle viittomalla tai soittamalla.

– Kavalirit olivat aluksi vain vanhuksia varten, jotta he pystyivät käymään asioillaan, mutta autojen lukumäärän kasvettua, ne ovat nyt kaikkien käytettävissä. Etusijalla ovat kuitenkin vanhukset, odottavat äidit, lapsiperheet ja liikuntarajoitteiset, autoa neljä vuotta ajanut Bojan Antonió sanoo.

Avoimeen kavaliriin mahtuu kerralla kuusi henkeä ja jos vähän likistetään ehkä muutama enemmänkin. Umpikoppaisessa on muutama paikka enemmän. Autot risteilevät kävelykaduilla 12 tuntia päivässä.

Koeajolla ensimmäisenä kyytiin hyppää vanhahko nainen. Hän haluaa päästä markkinoille. Salaattia pitäisi kuulemma saada. Ja kukkia parvekkeelle. Seuraavalla kyytiläisellä on kohteena pankki ja kolmannella koti. Kuski hyppää tarvittaessa auttamaan asiakasta kyytiin. Tunnelma on kotoisan leppoisa ja tuttavallinen.

– Tarvitsetteko apua, 31-vuotias Antonió huutaa torin laidassa istuvalle naiselle.

– Ei hätää. Vedän vähän henkeä. Sinulla näyttääkin olevan siellä tyttö kyydissä, nainen vastaa ja vinkkaa silmää.

Kuski selittää toimittajalle, että nainen on vakituinen asiakas. Hän asuu viereisessä talossa. Hissittömässä talossa on haasteena 75 porrasta.

– Kannan usein hänen ostoksensa yläkertaan.

Pikkuisen kävelyvauhtia nopeampi meno on hiljaista ja sulavaa. Antonió saa auton mahtumaan niin ahtaista raoista, ettei väliin saisi ujutettua edes sanomalehteä.

Sitten kyytiin tulee vähän puheliaampi herrasmies. Hän pahoittelee huonoa englantiaan ja sanoo olevansa jo ”sen verran vanha poika, että tarvitsee pikkuisen apua jaloilleen”.

Kukkatorin laidalla Antonió ajaa kojun viereen, nappaa myyjältä puskan ruusuja ja ojentaa ne toimittajalle.

– Mehän olemme kavaljeereja, hän hymyilee.

Kuskauksen ohella kuskit toimivat kaupungin silminä ja korvina. He auttavat niin jätehuoltoa, poliisia, ambulanssia, turisteja kuin paikallisiakin.

Kun pikkuisen humalainen paikallinen on hypätä kyytiin kaljatölkin kanssa, Antonió sanoo, ettei valitettavasti voi antaa kyytiä. Ymmärrän hänen puheestaan myös, että perusteluissa mainitaan sanojen vahvistukseksi ”suomalainen toimittaja”. Kyydittä jäävä mies ojentaa kättä pelkääjän paikalle ja kättelee hymyillen toimittajaa. Sanon "Na zdorovje" eli kippis ja hymyilen hänelle takaisin.

– Ihmisille täytyy muistaa hymyillä. Välillä sitä saa toimia jopa eräänlaisena psykiatrina. Eilen kyytiin tuli nainen, jonka päivä oli mennyt kaikin tavoin huonosti. Yritin lohduttaa ja rohkaista. Että kyllä se siitä, Antonió hymyilee.

Työssä tärkeintä on kaupungin ja teiden tuntemuksen ohella hyvä asenne.

– Tätä työtä voi tehdä vain jos kaupunki ja paikalliset hyväksyvät sinut.

Kavalierit ovat levinneet Ljubljanasta myös maan toiseksi suurimpaan kaupunkiin, Mariboriin. Samanlaisia ajoneuvoja löytyy nyt myös jo ainakin Sveitsistä ja Yhdysvaltojen Floridasta.

Ljubljanan sähköajoneuvojen tarjonta kasvaa kesällä kun liikenteeseen tulee sähköjuna. Se on maksullinen kyyti, joka liikennöi muuallakin kuin kävelykatu alueella ennalta suunniteltua reittiä. Luvassa on myös sähkövene, mutta sen käyttöönottopäivä on vielä avoin.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .