Loppuunmyyty – yli 2,5 miljoonan euron hybridi-ihme kävi kaupaksi yhtä nopeasti kuin kiihtyy

Tavallisen käyttöauton ystävien mielestä Lamborghini Sián Roadsterin hankkimisessa ei ole järjen hitustakaan. Sián Roadster on erittäin epäkäytännöllinen avoauto, sillä siinä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta vetää kattoa pään päälle. Matkaajat ovat sään armoilla – osuipa ajoreitille millainen sadekuuro tahansa. Tilaakin urheiluautossa on rajallisesti: 2-paikkaiseen uutuus-Lamboon ei tavaroita juuri mahdu.

Lamborghini Sián Roadster hankitaan ennen muuta keräilyautoksi. Vaikka uutuuden lähtöhinta on yli 2,5 miljoonaa euroa (ja ostajan kotimaan verot), koko valmistuserä myytiin hetkessä. Myyntiä toki sutjakoitti se, että Sián Roadsteria tehdään vain 19 kappaletta. Pieni valmistusmäärä nostanee auton tulevan myyntihinnan pilviin, jos ja kun joku keräilijä joskus luopuu autostaan.

Sián Roadster on hybridi. Bensiinimoottori on Lamborghineista tuttu V12, josta irrotetaan 785 hevosvoimaa. Sián Roadster kiihtyy nollasta sataseen 2,9 sekunnissa.

Sián Roadster on kaikissa oloissa avoauto. Minkäänlaista kattoa ei ole matkaajien päälle vedettäväksi. Kuva: Lamborghini

Polttomoottoria auttaa 34-hevosvoimainen sähkömoottori, joka numeraalisesta vähäisyydestään huolimatta kiinnostaa koko automaailmaa.

Sián Roadsterin tekniikasta tekee kiehtovan superkondensaattori, jonka tulosta sähköisiin autoihin on puhuttu jo pitkään. Superkondensaattorilla pystytään varastoimaan sähköenergia pienempään tilaan kuin yleisesti käytössä olevilla akkutekniikoilla ja lataaminen nopeutuu huomattavasti. Samalla jarruenergian kerääminen tehostuu.

Superkondensaattorin avulla sähkömoottorista voisi tehdä fyysisesti miltei kevytversion verrattuna nykyautoissa olevaan tekniikkaan. Sián Roadsterin sähkömoottori painaa 34 kiloa – tosin se on vain polttomoottorin apulainen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.