Lukijakysymys: Miksi sähköautoista ei tehdä viimeisen päälle turvallisia?

Viikon lukijakysymys käsittelee jälleen sähköautoja.

"Uutta autoa etsiessäni törmäsin myyjään, joka väitti, että sähköautoilla on pidemmät jarrutusmatkat kuin diesel- ja bensa-autoilla. Jos näin on, niin mistä se johtuu? Eikö sähköautojen tulisi olla viimeisen päälle turvallisia, kun niiden määrää yritetään lähes puoliväkisin kasvattaa", kysyy jyväskyläläismies.

Lukijamme tapaama myyjä on tietenkin oikeassa. Monet autolehdet ovat vertailleet sähköautojen ja vastaavien polttomoottorimallien jarrutusmatkoja. Sähköautot tarvitsevat pysähtymiseen pidemmän matkan.

Tärkeimmät syyt jarrutusmatkojen venymisen ovat sähköautojen suurehko paino ja vierintävastuksen minimoimiseen tähtäävät renkaat.

Lisäpainon tuovat pääosin akustot, joiden kehitys etenee, mutta askel kerrallaan.

Samat sanat voi sanoa sähköautojen renkaiden kehittymisestä. Markkinoilla on jo hyviä alhaisen vierintävastuksen renkaita, mutta ne eivät vielä ole muilta ominaisuuksiltaan perinteisten laaturenkaiden tasolla.

Kysymyksestä ei käy ilmi, haluaisiko lukijamme ostaa nimen omaan sähköauton. Jos näin on, ostopäätöksen ei kannata antaa kariutua jarrutusmatkojen vuoksi. Eivät ne erot nimittäin tolkuttoman suuret ole.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.