Lukijakysymys: Miksi uusia huippumoderneja lentokoneita hallitaan kivikauden työntövivuilla?

Matkustajalentokone maksaa satoja miljoonia euroja, mutta vanha tekniikka pitää joissakin asioissa pintansa.

Loppuviikon lukijakysymyksessä noustaan aina niin kiehtovaan lentämisen maailmaan. Ihmettelijä on jyväskyläläinen Ossi R.

"Kun katsoo kuvia uusista matkustajalentokoneista, niiden ohjaamojen kivikautista olemusta ei voi olla ihmettelemättä. Perinteiset on/off-painikkeet, kytkimet ja työntövivut ovat yhä vallassa. Miksi koneissa ei ole nykyaikaiseen kosketusnäyttöön pohjautuvia järjestelmiä?"

Hauska havainto aktiiviselta lukijaltamme. Paiskasimme kysymyksen eteenpäin tutulle, kokeneelle lentäjälle. Hänen vastauksensa hieman lyhenneltynä näyttää tältä:

"Kuten lentämisessä ihan kaikessa, tässäkin asiassa ratkaisu on tehty turvallisuuden vuoksi. Esimerkiksi kovassa turbulenssissa virheen mahdollisuus kosketusnäytöllä olisi huomattavasti suurempi kuin turvallisiksi todetuilla mekaanisilla säätimillä. Vanhanaikaisilta näyttävät painikkeet ja namikat sisältävät sitä paitsi paljon enemmän fiksua suunnittelua kuin nopeasti vilkaisemalla saattaa tuntua. Jokaisen lentokonemallin tyyppikoulutuksessa käydään satoja kertoja läpi säätimien koot, muodot ja materiaalit, jotta ne ovat syvällä lentäjän selkäytimessä ja lihasmuistissa."

Ohjaamot ovat viime vuosina tietenkin nykyaikaistuneet, mutta saamamme vastauksen viimeinen lause kertoo ainakin yhden lentäjän vankan näkemyksen käytössä olevan tekniikan toimivuudesta.

"Toivottavasti niitä joidenkin mielestä kivikautisilta näyttäviä vipuja käytetään vielä kauan!"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.