Mökkikansa - peräkärryjen kuormat kuntoon!

Suomessa on lähes puolimiljoonaa mökkiä jotka ovat kovassa käytössä etenkin kesällä. Mökillä puuhastellessa tarvitaan monenlaista rakennustarviketta.

Kun tavaraa lähdetään kuljettamaan peräkärryllä, on Liikenneturvan mukaan varmistettava huolella, että kuorma on sijoitettu ja kiinnitetty oikein ja että nopeusrajoituksista pidetään kiinni. Kuorman sidontaa ei saa unohtaa myöskään kuomullisissa peräkärryissä.

Mökkikauden alkaessa ajoneuvoyhdistelmien eli kansanomaisesti erilaisten peräkärryjen määrä liikenteessä lisääntyy. Näiden yhdistelmien ratin takana istuu paljon sellaisia kuljettajia, joille perävaunun vetäminen on enemmän tai vähemmän vierasta puuhaa.

Suurin sallittu ajonnopeus on missä tahansa auton ja perävaunun muodostamassa yhdistelmässä 80 km/h. Rajoitus koskee myös moottoriteitä.

Painavaa asiaa


Kuormaa suunnitellessa on syytä kiinnittää huomiota sen painoon. Vetoauton ja perävaunun massan tulee olla oikeassa suhteessa, niin että vetoauto vie perävaunua eikä päinvastoin. Kuorman sijoittelussa ja kiinnittämisessä pitää olla huolellinen.

Perävaunun painopiste on pidettävä mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Siksi painavimmat esineet kannattaa sijoittaa mahdollisimman lähelle akselia.

Kun perävaunu on raskaasti kuormattu, vetoauton ja perävaunun renkaiden kunto ja ilmanpaineiden merkitys turvallisuuden kannalta korostuu.

Pieni etupaino


Yhdistelmä on kuormattava siten, että ajettaessa sekä auto että perävaunu ovat vaakasuorassa. Vaunu on kuormitettava etupainoisesti, mutta ei liikaa.

Aisapainon voi tarvittaessa tarkistaa vetokytkimen kohdalta vaikka tavallisella henkilövaa'alla.

Säädösten mukaan aisapaino saa olla enintään 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg suuremman painon ollessa ratkaiseva. Väärin kuormattua yhdistelmää on vaikea ajaa ja se käyttäytyy yllättävästi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.