Maailman etsityin Volvo pysyy sitkeästi kateissa

Kaikkien aikojen ensimmäinen konseptiauto syntyi edistyksellisessä Ruotsissa: Volvo Venus Bilo.

Ruotsalaiset Volvo-harrastajat julkaisivat aiemmin tänä vuonna useita etsintäkuulutuksia Volvo Venus Bilo -konseptiautosta eli koemallista. Nyt Volvo-intoilijat ovat omien sanojensa mukaan luopuneet toivosta. Etsintä on virallisesti lopetettu.

Volvo Venus Bilo oli maailman ensimmäinen konseptiauto. Volvo tilasi Gustaf Nordbergs Vagnfabrik AB:ltä vuonna 1932 korin, joka istutettiin Volvo PV653:n pohjalevylle. Volvon varsin edistyksellisenä ideana oli haistella yleisön reaktiota uudentyyppisestä automallista sekä testata keularakennetta, jonka tarkoitus oli estää lian pääsy moottoritilaan ja olla mahdollisimman aerodynaaminen.

Vastaanotto oli ristiriitainen, mutta osin Venus Bilon ideoiden pohjalta syntyi tuotantomalli Volvo PV36.

Volvo PV36 eli yleisemmin Volvo Cariocaksi kutsuttu malli ei ollut kaksinen menestys, joten koemallin vähän kolea vastaanotto olisi kannattanut ottaa huomioon.

Vaikka koemalli Venus Biloa valmistettiin vain yksi, ei ainutkertaista autoyksilöä pidetty 1930-luvulla suuressa arvossa. Autonvalmistaja Ab Volvo rekisteröi auton toukokuussa 1934, mutta myi sen viitisen kuukautta myöhemmin pois nurkistaan lojumasta. Sen jälkeen autolla oli useita ruotsalaisia omistajia, kunnes jäljet häviävät vuoteen 1955. Silloin Venus Bilo myytiin tanskalaiselle yrittäjälle, joka tiettävästi ainakin yritti muuttaa sen avolava-autoksi.

Tietoa auton kohtalosta vuoden 1955 jälkeen ei ole. Jäljellä on vain neljä valokuvaa ja yksi muutaman sekunnin mittainen filminpätkä.

Tähän vuoteen saakka ruotsalaisharrastajat toivoivat, että auto tai ainakin osia siitä paljastuisi vaikkapa jonkin tanskalaisen ladon kätköistä. Ei paljastunut, joten kepeät mullat Volvo Venus Bilolle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.