Makea jälleensyntyminen – 10 vuotta sitten Fordin apatiasta irronnut brändi on nyt automaailman sankaritarina

Kymmenen vuotta sitten maaliskuun lopulla Volvo siirtyi kiinalaisen Zhejiang Geely Holding Groupin omistukseen. Edellinen omistaja eli Ford Motor Company oli vuosikausia roikuttanut Volvoa apaattisesti mukanaan.

Ford hankki Volvon omistukseensa vuonna 1999, mutta ei kymmenessä vuodessa keksinyt, mitä ruotsalaisella autobrändillä todella tekisi.

Geelyn halu ostaa Volvo oli pitkään yleisessä tiedossa. Kun kauppa sitten julkistettiin, tiedotteissa painotettiin, että Volvo tulee säilymään itsenäisenä yhtiönä ja pääpaikka säilyy Göteborg.

Volvon suorat kilpailijat ottivat tilanteesta kaiken irti. Vaikka julkisuudessa puhuttiin korrektisti, autoihmisten tapaamisissa joidenkin autonvalmistajien edustajat nälvivät häpeilemättä "kiinalaista Volvoa".

Harvoin on pilkka osunut niin pahasti omaan nilkkaan.

Volvo sai Geelyn osana hurjasti ilmaa siipiensä alle. Volvon insinöörit nauttivat Ford-jakson välinpitämättömän tekemisen jälkeen täysillä Geelyn tarjoamasta lähes rajattomasta tuotekehitysbudjetista. Muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen alkoi putkahdella Volvo-malleja, joista muut autonvalmistajat olivat aivan varmasti kateellisia.

Näkyvä käännekohta Volvolle oli XC90:n toisen sukupolven lanseeraus elokuussa 2014. Silloin maailma näki, että vanhahtavien pappa-Volvojen aika on lopullisesti ohi. Volvo alkoi antaa saksalaisille premium-merkeille selkäsaunoja kuin arkirutiinina.

Myös Volvon johtajista näkyi ryhdin koheneminen kilometrien päähän.

– Nyt alkaa Volvon uusi aikakausi, Volvo Car Groupin pääjohtaja Håkan Samuelsson sanoi XC90:n lanseerauksessa – ja kehonkieli kertoi runsaasta itseluottamuksesta.

Sittemmin Volvosta on tullut ladattavien hybridien markkinajohtaja myös Suomessa. Yhtiö on myös tuonut ensimmäisen täyssähkömallinsa myyntiin ja kehittää tosissaan itseohjautuvuutta.

Turvallisuudessa Volvo on ollut jo kymmeniä vuosia edelläkävijä, eikä se lipsu silläkään saralla.

Kiina-ilmiö saattaa monessa yhteydessä maistua negatiiviselta sanonnalta, mutta Volvolle kiinalaisuus on ollut herkkua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.