Mercedeksen G-sarja on tehty kovaan käyttöön

Mercedes-Benzin G-sarjan 30-vuotisjuhlien yhteydessä viime vuonna esiteltiin uudelleen myös G-sarjan 461-mallisarja, joka on tehty vaativaan ammattikäyttöön. Sen perustana on G-sarjan sotilaskäyttöön tarkoitettu G 280 CDI -dieselversio. Uusi G 300 CDI on tarjolla kolmena Professional-koriversiona nyt myös Suomessa.

Mallisarjaan on tarjolla kolme korimallia: Station Wagon, Umpiauto ja Alusta.

Station Wagon on perinteinen, neljällä sivuovella sekä takaovella tai -ovilla varustettu B/C-luokan henkilöautomalli. Istuimia on neljä ja auton akseliväli 2,85 metriä. Auton omapaino on 2 510 kiloa ja kantavuus 990 kiloa. Sallittu kokonaispaino on 3 500 3 550 kiloa. Huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa. Istuimet käännettynä autoon jää 1,3 kuutiometrin kuormatila.

Umpiauto on ulkoisesti samankokoinen kuin Station Wagon, mutta autossa on vain kaksi istuinta, kaksi sivuovea sekä takaovi tai -ovet eikä lainkaan sivuikkunoita. Tämän Van-mallin omapaino on 2 585 kiloa ja kantavuus 970 kiloa. Hyötytavaratilaa on 2,9 kuutiota. Sekä Station Wagon että Umpiauto ovat 4,64 metriä pitkiä.

G 300 CDI Alusta tarjoaa maahantuojan mukaan äärimmäisen lujan lähtökohdan kaikille ajoneuvon päälirakentajille. Auton pituus on tässä versiossa 5,05 metriä ja akseliväli 3,43 metriä. Kaksipaikkaisen ohjaamon ja alustan omapaino on 2 410 kiloa, mutta kantavuus ilman lavaa jopa 1 890 kiloa ja sallittu kokonaispaino näin 4 300 kiloa. Tämän C/C1-kuorma-autoluokan hyötyajoneuvon suurin sallittu nopeus on 90 kilometriä tunnissa.

Kaikkien G Professional -mallien voimanlähteenä on kolmelitrainen V6 CDI -dieselmoottori, joka tarjoaa 183 hevosvoiman tehon ja 400 newtonmetrin huippuväännön. Vaihteensiirrosta huolehtii viisiportainen automaattivaihteisto.

Maahantuojan mukaan huippuluokan maastoajo-ominaisuudet takaa Mercedes-Benzin patentoima runkorakenne, joka perustuu kiertymisvakaaseen tikapuurunkoon. Lisäksi autoista löytyy jatkuva neliveto, jakovaihteisto maastovälityksin, kierrejousitettu jäykkä akseli ja kolme tasauspyörästön lukkoa. Lukkiutumattomat ABS-jarrut voidaan kytkeä pois päältä maastoajossa.

G Professional -malliston edullisin vaihtoehto on kuorma-autona kaupattava versio, jonka saa 74 400 eurolla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.