Mercedes-Benz A200: Rumasta ankanpoikasesta kehittyi 21 vuodessa kaunotar

Vuonna 1997 esitelty ensimmäinen A-sarjan auto oli pieni, kulmikas koppi, vailla muotojen häivää. Mersuksi sen todisti vain keulassa oleva tähti ja hintalappu. A-sarjalaisessa ei ollut mitään aikaisemmin totuttua ja kaiken lisäksi auto vielä kaatui kyljelleen ruotsalaisten testeissä.

Toinen polvi vielä myötäili samoja muotoilulinjoja, mutta varmaankin myyntilukujen myötä kolmas sukupolvi oli jo linjakkaampi ja matalampi. Nyt tänä kesänä esitelty neljäs versio on aito, tunnistettava Mersu.

Jokaisella automerkillä pitää olla pieniä vähäpäästöisiä autoja. No, Mersedeksellä S on sporttisuutta, E on eleganssia, C on kompaktia, B on välisarjaa. Nyt A-sarjan autot ovat perheautoluokkaa. Pituutta 4,4 metriä, takana hyvät tilat kahdelle. Olisiko Ö-sarjan Mersu seuraavaa pieni auto, kun aakkoset joko alkavat, tai päättyvät A:han.

Ajettavuus on parasta A:ssa. Kaupungissa rauhallinen, helposti ohjattavissa ja ketterä. Peruuttamista auttavat taakse kuvaavat kamerat, kunhan oppii niihin luottamaan. Maantiellä ”pikkumersu” on kuin tuttu ja turvallinen olohuoneen sohva. Ohjaus on vakaa ja jämpti, rattia ei tarvitse puristaa, eikä korjausliikkeille ole tarvetta kuten joskus olohuoneen sohvalla. Eleetöntä ja rauhallista menoa. Hyvä istuin ja riittävän korkea tuulilasinreuna luovat levollisen ajoasennon.

Kojelauta on erilainen, halpa musta muovi on korvattu röpöläisellä pehmeällä arvokkaanoloisella materiaalilla (muovilla). Näyttö on iso, samassa paneelissa ovat mittarit, ajotietokone ja viihdemaailma. Homma toimii joko näppäilemällä näyttöä, ratin valikkoja selailemalla, tai keskuskonsolin touchpad-ohjainlevyn kautta. Ohjauslevy on siitä näppärä, että sitä voi kuljettajan vieressä istuva vänkäri helposti ohjailla.

Moottori on 1,4-litrainen, tehoiltaan riittävä ja automaattivaihteisto toimii moottorin kanssa hyvin. Ärsyttävää on kaasun viive. Ensin ei mitään, sitten lisää kaasu ja nykäisy. Ehkä totuttelukysymys.

4,4, metriä pitkä. Kylkiviiva ja muotoilu uutta, maltillista ei ärsyttävää, mutta ei herätä myöskään mitään tunteita. Keula sen sijaan on tyypillistä Mersua. Pitkä, matala, urheilullinen. Ei A-sarjalaisesta ole vielä ulkonäön puolesta ja tiloiltaan taksitolpan kuninkaaksi, mutta tämä on paljon Mersumpi kuin ensimmäinen versio.

Hienoa meille. Uudessakaupungissa oli avoinna tuhat työpaikkaa Mersujen valmistukseen. Kokoonpano uuden A-sarjalainen osalta alkoi 10.7.2018. Minulle oli kunnia koeajaa Suomessa valmistettu A-sarjalainen. Tyyppikyltissä lukee ”Made in Finland”.

Jyväskylässä Mercedes-Benz A200:aa myy Käyttöauto.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .