Mersun Suomi-maasturille ruusuja ja vähän risujakin turvallisuustestissä

Amerikkalainen testilaitos IIHS näpäytti saksalaisvalmistajaa GLC-maasturin perusversion ajovaloista.

Mercedes-Benz GLC-katumaasturi on saanut korkeimman luokituksen (Top Safety Pick+) amerikkalaisen Insurance Institute for Highway Safetyn (IIHS) turvallisuustestissä.

GLC sai testin viisiosaisessa törmäyskokeessa jokaisesta osa-alueesta arvosanan hyvä, mikä on niissä ylin pisteytys.

Törmäysten ennakoimista ja välttämistä mittaavissa osiossa IIHS:llä on käytössään laajempi, kuusiportainen asteikko. Tässä esimerkiksi turvallisuusteknologian tasoa ja automaattisia hätäjarrutustoimintoja mittaavassa testissä GLC sai myös korkeimman arvosanan superior (= ensiluokkainen).

Hyvistä yleisarvioista huolimatta IIHS antoi testianalyysissään GLC-maasturin ostamista suunnitteleville myös pohdittavaa. Perusvarustelutason GLC:n ajovaloille IIHS antoi vaatimattoman arvion "vähimmäisvaatimukset täyttävä". Lisävarustelistan led-ajovalopaketit sen sijaan nostivat Mersu-maasturin ylähyllyn autoksi myös valaistuskyvyltään. Eri maissa automallien varusteluissa on usein eroavuuksia, mutta GLC:hen saa Suomessa lisävarusteena samat valopaketit kuin Yhdysvalloissa.

Mercedes-Benzin GLC-katumaasturia valmistetaan myös Valmet Automotiven tehtailla Uudessakaupungissa.

IIHS on Pohjois-Amerikan vastine eurooppalaiselle autojen turvallisuusohjelmalle Euro NCAP:lle. IIHS aloitti toimintansa jo vuonna 1959.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.