"Miksi kaikkien aikojen paras automalli otetaan hengiltä?"

Renault on monien muiden autonvalmistajien tavoin käynnistämässä laajan säästöohjelman. Vaikka vahvistusta uutiselle ei vielä ole, Renault muun muassa karsii mallistoaan.

Yksi punakynän alle jäävistä malleista on Espace.

Vuonna 1984 ensiesitelty tila-auto Espace ei ole valmistajansa suurimpia myyntihittejä, vaikka mallin 1,3 miljoonan kappaleen myynti on ihan kelpo saavutus.

Espacen suosio on vähitellen hiipunut. Etenkin mallin vuonna 2015 julkistettu viides sukupolvi on jäänyt pahasti katumaasturibuumin varjoon, eikä Renault enää näytä uskovan Espacen uuteen nousuun. Viime vuonna Espacea myytiin vain 10 000 yksilöä.

Viimeiseksi jäävä Renault Espacen viides sukupolvi luopui tyypillisestä tila-autojen muotoilusta. Samalla suosio alkoi hiipua. Kuva: Eija Juutilainen

Huhut Renault Espacen likvidoimisesta ovat herättäneet yllättävän reaktion. Verkkosivustojen kommenteissa ympäri maailman on autoa muisteltu yhtä lämpimästi kuin Datsuneja suomalaisilla sivustoilla.

– Miksi autohistorian kaikkien aikojen paras malli otetaan hengiltä?, on verkkokeskusteluissa kyselty.

Espacen suosiosta ja arvostuksesta kertoo myös esimerkiksi se, että se on mukana kymmenen auton finaalissa, kun What Car? -lehti parhaillaan valitsee "historian parasta automallia".

– Ollakseen kaikkien aikojen paras ei automalli voi olla pelkästään hyvä, nokkela ja käytännöllinen. Sen täytyy olla vallankumouksellinen ja oikeasti muuttaa maailmaa. Ja juuri sen Renault Espace onnistui tekemään, sanotaan brittiläisen autolehden perusteluissa.

What Car? tuo ehdolle kaikkien aikojen parhaaksi nimenomaan Renault Espacen ensimmäisen sukupolven (myynnissä 1984–1991). Se on lehden mukaan automalli, jota kaikki 7-paikkaisten automallien valmistajat yhä matkivat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.