Miksi vanteen halkaisija ilmoitetaan barbaarisesti tuumissa?

Nokian Renkaiden asiantuntija ei tiedä tuumakäytännön alkulähdettä, mutta ei myöskään näe syytä muutokseen.

Alkuviikon lukijakysymys kumpuaa kovin ajankohtaisesta asiasta, kun moni heräsi syksyn ensimmäiseen pakkaspäivään.

"Miksi sekä autoteollisuus että rengasvalmistajat edelleen ilmoittavat vanteen halkaisijan barbaarisesti tuumissa, vaikka SI-järjestelmä taitaa olla virallisesti käytössä Myanmaria ja Liberiaa lukuun ottamatta kaikkialla maailmassa", kysyy nimimerkki Tuumaaja.

Tuumaaja epäilee myös, ettei kukaan suomalainen osaisi kadulla kysyttäessä sanoa, kuinka paljon vaikkapa 17 tuumaa on sentteinä.

Soitto Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikölle Matti Morri lle ratkaissee tämän ihmettelyn.

Miksi vannemitat ilmoitetaan tuumissa, Matti Morri?

– Tuumat ovat tässä asiassa yleisesti hyväksytty käytäntö ja aika luonteva mittayksikkö vanteiden halkaisijan ilmoittamisessa. Kun esimerkiksi Jaguarin vannemittoja joskus alettiin ilmoittaa millimetreissä, siitä syntyi vain tukku epäselvyyksiä. En osaa sanoa, mistä tuumilla mittaamisen käytäntö alkoi, mutta sen muuttamiseen kenelläkään ei kaiketi ole ollut tarvetta, vastaa Morri.

Rengasmerkintänä siis saattaa olla vaikkapa 205/55 R 16 94 V XL.

Tuossa merkinnässä 205 on renkaan leveys millimetreinä, 55 renkaan profiilisuhde (renkaan korkeus on 55 prosenttia poikkileikkausleveydestä), R on renkaan rakenne eli vyörengas, 16 on vanteen koko eli halkaisija tuumissa, 94 on kuormitusluokka, V on nopeusluokka eli maksiminopeus ja XL on extra load eli korotettu kuormitusluokka.

Tuumat eivät toki Suomessakaan elä pelkästään vanteissa. Toinen yleinen tuumilla mitattava hyödyke on televisio, jonka ostajille vain harvat myyjät uskaltavat puhua 81-senttisestä televisiosta, sillä 32-tuumainen maistuu luontevammalta.