Miten Tivoli siirretään? "Kylän verran tavaraa ja 60 ihmistä"

Suomen Tivoli saapui Jyväskylän vappuun, kuten jo monen vuosikymmenen ajan. Tivoliperheeseen syntynyt Lulu Sariola haluaa pitää 126-vuotiaan yrityksen perinteistä kiinni. Hän on lähes syntynyt pyörien päälle. Samoin hänen lapsensa, jotka ovat tottuneet kiertue-elämään vauvasta lähtien.

–Esikoiseni syntyi kesken tivolikiertueen Torniossa. Kävin Kemissä synnyttämässä ja kolmen päivän päästä olimme jo takaisin kiertueella. Tämä on elämäntapa.

Lulu Sariola on tivolin johtaja ja miehensä Thomas Mattsson apulaisjohtaja. Heidän nelihenkisen perheensä kotina on viiden kuukauden ajan 16-metrinen asuntokontti, joka on varustettu kaikilla modernin kodin mukavuuksilla. Konttia vetää vuoden 1979 pitkänokkainen Peterbilt, joka on Lulu Sariolan edesmenneen isän hankkima unelma-auto Amerikasta.

–Kuljetuskalustoomme kuuluu monenlaisia ajoneuvoja 1960-luvun museoautoista 2000-luvun kalustoon. Kiertueelle kertyy alle 4000 kilometriä vuodessa. Auton iällä ei ole merkitystä kunhan on hyvä vetojuhta, toteaa Sariola.

37 rekkaa, 8 traktoria

Tivoli on tien päällä huhtikuusta syyskuulle. Lulu Sariolan mukaan siirtymiset paikkakunnalta toiselle ovat toiminnan suurin ponnistus. Siirtymiin varataan kolme päivää, joista yksi menee ajamiseen ja kaksi rakentamiseen.

Karavaanissa kulkee pienen kylän verran tavaraa ja 60 ihmistä. Tivolissa on 28 laitetta, joista esimerkiksi maailmanpyörä pakataan kolmeen perävaunuun. Kun lisäksi kaikki majoitus-, myymälä- ja huoltotilat kulkevat pyörillä saunaa ja toimistoa myöten, tarvitaan iso määrä vetokalustoa.

–Meillä on 45 tivolikuljetusta, josta 37 rekkoja, viisi traktoriksi rekisteröityä vetoautoa ja kolme tavallista traktoria. Ajamme 3-5 auton kolonnissa ja pyrimme siihen, että emme aiheuta häiriötä liikenteessä. Traktorit ovat hitaimpia, mutta suurimmat ruuhkat tulevat, jos jotain hajoaa tien päälle.

Lulu Sariola on tyytyväinen tivolissa tehtyyn kalustouudistukseen, joka toteutettiin viime talvena.

–Poistimme kalustosta vanhoja autotraktoreita ja tehostimme kuljetuksia lavettiyhdistelmällä. Se vie ensin yhteen suuntaan tivolilaitteita ja ottaa paluukyytiin kuorma-autojen nupit toista kierrosta varten. Saamme vähennettyä ajoneuvojen edestakaista ajoa ja säästämme polttoaineissa.

Omat aggregaatit ja huoltokalustot

Suomen Tivoli on varsin omavarainen yhteisö. Sähköä tuotetaan omilla aggregaateilla ja jos jotain hajoaa, löytyy huolto- ja hinauskalustoa omasta takaa.

Kuljettajien pestaaminen aiheuttaa eniten murheita Sariolalle. Kuljetusalan ammattipätevyyteen liittyvät uudistukset meinaavat kaataa koko tivolibisneksen.

–Emme meinaa saada rekkakortillisia kuljettajia riittävästi. Meillä on vuodessa vain 13 ajopäivää. Ei ole mitään järkeä eikä taloudellisestikaan mahdollista kouluttaa itse kuskeja. Kuljetukset ovat sivutoimi, jotta voimme harjoittaa tivolibisnestä. Olemme hakeneet liikenneministeriöstä poikkeuslupaa jäädä ammattipätevyyden ulkopuolelle. Se on voimassa seitsemässä EU-valtiossa ja toivomme hartaasti, että mekin sen saamme.

Suomen Tivoli, Hippoksella Jyväskylässä 12.5. asti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.