Mitsubishi Lancer Sportback - ripaus haita ja Saabia

Jukka Leskisellä on silmää automuotoilulle.

- Takaa katsottuna tämä muistuttaa Saabia, hän tokaisee heti kärkeen uudesta Mitsubishi Lancer Sportbackista.

Kuinkas sattuikaan: autonvalmistajan mukaan yhdeksi vertailukohdaksi otettiin vuosien 1978-1993 Saab 900 Turbo Combi Coupé.

Entä tulisiko keulasta jotain mieleen? Kuvaaja keksii ehdottaa jotain eläintä.

- Joo, eläin. Onko se hai? Leskinen kysyy.

Kyllä vain. Mitsubishin mukaan autolla on hain kuono. Ja etusäleikkö on ideoitu Jet Fighter -hävittäjästä.

Arvausleikit sikseen. Muotoilu on kuitenkin Sportbackia vahvasti määrittävä tekijä - niin hyvässä kuin pahassa.

Kieltämättä olemuksessa on tavoitettu tiettyä urheilullisuutta ja kokoluokkaa isomman auton tuntua.

- Auto näyttää sisältä paljon massiivisemmalta kuin ulkoa. Kojelauta työntyy matkustamoon niin voimakkaasti, Leskinen hoksaa.

Mukavimmat olot ovat etupenkillä. Sen sijaan takaosastossa on tehty vähemmän miellyttäviä ratkaisuja. Muotoilijat ovat halunneet taivuttaa katon tiukasti alas, joten aikuisen hiusvahat saavat kyytiä.

Pitkäkeulainen Sportback on seitsemän senttiä pidempi kuin farmari-Astra, mutta akseliväli on samat seitsemän senttiä lyhyempi.

Kiitosta Sportback saa ajamisen yleisestä helppoudesta. Hyvin jo alakierroksilla vääntävä moottori sekä poikkeuksellisen miellyttävästi toimivat kytkin ja vaihteisto tekevät ajamisesta nautittavaa.

1,8-litrainen bensakone on ihan virkeä, mutta ei sentään pelottava rallikanuuna, vaikka Mitsubishi rallimaineellaan paljon ratsastaakin.

Pienempi 1,5 litran mylly tulee kesällä kauppoihin, minkä lisäksi vaihtoehtona on kaksilitrainen turbodiesel.

Viisiovisen viistoperän ilmestyminen valikoimaan kertoo, että japanilainen autonvalmistaja on taipunut eurooppalaisten mieltymyksiin.

- Pidän autoista, joissa on iso takaluukku, että tavarat on helppo lastata ja on muunneltavuutta. Penkit saa kaadettua kahdessa osassa, eli laskettelusukset mahtuisivat tänne. Työn takia autoa pitää pestä jatkuvasti, joten suksitelineiden tai -boksin käyttö olisi hankalaa, Leskinen kertoo.

Merkillistä kyllä Sportbackin tavaratila on ilman takapenkin kaatoa pienempi kuin porrasperäisen Lancer Sports Sedanin. Se on kovin matala, vaikka siirrettävä alapohja tuo muutaman kymmenen litraa lisää.

Koeajoauto oli vielä nuorisolle suunnatulla Intense-varustelulla, johon kuuluu peräkontissa bassoa jyskyttävä subwoofer. 14 litraa taas pois.

Autonvalmistaja selittää, ettei peräkonttiin tavoiteltukaan maksimitilaa. Sporttisuus on rock.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Mitsubishi Colt laukkaa varusteilla