Mitsubishin lippulaivalle pieni mutta ponteva päivitys – katso kuvat ladattavasta hybridistä

Jos uudistunutta Mitsubishi Outlanderin ladattavaa hybridiä tuijottaa vain ulkoa, eroa entiseen versioon on vaikea havaita. Lopulta tuotetietoja perkaamalla pari pientä ulkoista eroavaisuutta löytyy, mutta silloinkin on katsojan oltava tarkkana huomatakseen uudet led-ajovalot ja 18-tuumaiset alumiinivanteet.

Sama tahti sisällä. Koeajetun Instyle-varustellun Outlander PHEV:n tikattu, musta nahkaverhoilu on uusi ja tyylikäs Mitsu-idea. Mittaristossa on eroja, samoin ovien koristelistoissa. Kovin ovat pieniä sisätilan uudistuksetkin.

Sitten ajoon – ja jo alkaa tapahtua. Uusi 2,4-litrainen bensiinimoottori on saanut avukseen kaksi sähkömoottoria, yhden molemmille akseleille. Nelivedossa on nyt voimaa ja vääntöä reilusti aiempaa enemmän, mutta kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat uuden WLTP-standardin mukaisinakin alhaiset: 2,0 litraa ja 46 grammaa.

 

 

Nelivetoinen Outlander PHEV lähtee liikkeelle äänettömästi ja pehmeästi. Sähkön nopeasti tarjoama voima tuntuu ensimetreistä alkaen. Etupyöriä pyörittää 82 hevosvoiman tehoinen sähkömoottori, takapyöriä 95-hevosvoimainen. Mekaanista yhteyttä sähkömoottoreilla ei ole.

Alavääntöä on sähkön ansiosta paljon. Toimintamatka pelkällä sähköllä on noin 45 kilometriä, mutta polttomoottori lataa akkuja myös ajon aikana.

Autossa on niin hurja määrä ajotiloja, ettei niitä lyhyellä koeajolla edes ehdi opiskella. Normal/Eco -ajotilat maksimoivat polttoainetalouden, mutta omat ajotilat löytyvät esimerkiksi liukkailla tienpinnoilla, syvässä lumessa tai päällystämättömillä teillä ajettaessa.

Ison Outlanderin ajo-ominaisuudet eivät ole maasturisarjan kärkeä, mutta ihan riittävät arkiajossa. Ohjausta on parannettu edellisestä versiosta, mutta se on yhä vähän tunnoton.

Tavaratila on taakse sijoitetuista akuista huolimatta mukavasti 463-litrainen, ja jokaisella istumapaikalla on kiitettävästi tilaa.

Tavallisesta sähköpistokkeesta auto latautuu täyteen 5,5 tunnissa.

 

 

Mitsubishi Outlander oli Euroopan myydyin ladattava hybridi vuosina 2015–17. Suomessakin auto kiinnostaa, sillä matala autovero pitää myyntihinnat kilpailukykyisinä ja käyttökustannukset ovat alhaiset. Outlander PHEV on kuitenkin tänä vuonna kaukana kärjestä Suomen ensirekisteröidyimpien ladattavien hybridien listalla, jossa tammi-syyskuussa ovat jyränneet Volvo XC60, Mercedes-Benz GLC ja Hyundai Ioniq.

Uudistuneen Outlander PHEV:n hinnat lähtevät 43 990 eurosta. Koeajetun yksilön hinta on kymppitonnin suurempi, mutta Instyle-varustellussa autossa on hurja määrä lisävarusteita, joista osa ei edes ihan auennut koeajajalle. Virheellisen kiihdytyksen estojärjestelmä kuulostaa hienolta, mutta sen toiminta ja tarkoitus jäivät arvoitukseksi.

Auton joitakin toimintoja voi hallinnoida myös älypuhelimella. Kännykästä voi napauttaa auton esilämmityksen päälle ennen liikkelle lähtöä ja sytyttää ajovalot pimeässä pihassa tai parkkipaikalla seisovaan autoon.

 

 

Mitsubishi ansaitsee teknisesti vaikuttavasta ladattavasta hybridistään syvän kumarruksen. Auto on pirteä ja siinä näkyy japanilaisyhtiön pitkä osaaminen monelta alueelta: nelivedoista, sähköautoista ja katumaastureista.

Etenkin työsuhdeautona pienipäästöinen ja isokokoinen Outlander PHEV käy varmasti kaupaksi.

 

Jyväskylässä Mitsubishiä myy Delta-Auto Oy ja Jämsässä Autopale Oy.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa kuukauden tarjousjakso alla olevasta linkistä. Saat käyttöösi kaikki digipalvelumme sekä näköislehden.

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .