Moottoripyörien ajo-opetuksen määrä putosi vain viiteen tuntiin – Ajo-opettaja tyrmää: "Ehkä tämä olisi toiminut 60-70-luvulla"

Vuosi sitten voimaan tullut ajokorttilaki vähensi mottoripyörien ajo-opetuksen määrän yhdeksästä viiteen tuntiin. Enää ei ole pakollista maantieopetusta, ja käytännössä pakollinen ajoaika kuluu käsittelykoetta harjoittelemalla, koska ilman käsittelykokeen läpäisemistä ei korttia saa.

Jyväskylän ammattiopisto Gradian autokoulunopettajia kouluttava lehtori Timo Hanhimäki pitää uudistusta aivan pöhkönä.

– Tämä on käytännössä mennyt siihen, että muun liikenteen seassa ajettava ajoharjoittelu on jäänyt vähäiseksi tai kokonaan pois, koska viiden tunnin pakollinen ajoaika kuluu käsittelytehtävien harjoitteluun. Kuitenkin käytännössä ajetaan muun liikenteen seassa, ei käsittelyradalla.

– Ehkä tämä olisi toiminut 60-70-luvulla Jawan ollessa yleinen moottoripyörä, mutta nykyajan pyörien kiihtyvyys on aivan eriluokkaa ja satasta ajaessa pyörä etenee 28 metriä sekunnissa, Hanhimäki sanailee.

Pakollinen käsittelykoe saa kuitenkin kiitosta ajo-opettajilta. Se on monipuolinen ja osoittaa kuljettajan taidot riittäviksi moottoripyörällä ajamiseen ja sen hallitsemiseen. Koe koostuu viidestä eri osiosta.

Ensimmäinen mittaa kuljettajan taitoa hallita moottoripyörä alhaisissa nopeuksissa. Testiin kuuluu kaksi pysähdystä ja kaksi kääntöympyrän ajamista.

Toisessa osiossa mitataan ajokorttia suorittavan taitoa hallita pyörä kaarreajossa. Väistöosuudessa on väistettävä este turvallisesti vähintään 50 km/h nopeudessa.

Neljäs osuus mittaa kuljettajan kykyä pysäyttää moottoripyörä hallitusti ja lähteä välittömästi liikkeelle este väistäen.

Viimeisenä mitataan kuljettajan taitoa pysäyttää pyörä tehokkaasti ja hallitusti. Jarrutus on aloitettava nopeuden ollessa vähintään 50 km/h.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .