Muotovaliot ovat miesten mieleen

Amerikkalainen TrueCar.com -verkkosivusto väittää tehneensä kaikkien aikojen kattavimman tutkimuksen auton hankintaan vaikuttavista tekijöistä. TrueCarin mukaan sen kyselyyn on vastannut peräti 8 miljoonaa amerikkalaista.

Pääosin tämä tutkimus on kuin tutkimukset yleensä: hajanainen kuin Huttusen Hilkan tilkkutäkki. Itsestäänselvyys siellä ja itsestäänselvyys täällä.

Mielenkiintoisimpia ovat havainnot naisten ja miesten autovalinnoissa. Jos naiset saisivat vapaasti valita seuraavan automerkkinsä, he päätyisivät Kiaan, Hondaan tai Miniin eli käytännöllisiin perhe- tai kaupunkiautoihin.

Miehillä vastaava kolmen kärki on Ferrari, Maserati ja Porsche. Perheautoina ne kaikki ovat yhtä käytännöllisiä kuin reikäinen vesiämpäri.

Mutta toisaalta. Näinhän naisten ja miesten arvot taitavat määrittyä myös parinmuodostuksessa. Naiset arvostavat käytännöllisiä ja sopeutuvia miehiä, vaikka nämä olisivat ulkomuodoiltaan vähän kolhoja. Miehet taas kuolaavat muotovalioiden perään, vaikka häveliäästi puhuvatkin sisäisen kauneuden tärkeydestä.