Näiden autojen suosio romahti alkuvuonna Suomessa

Automallin huono menestys ensirekisteröintitilastoissa voi johtua monista syistä. Joskus erittäin hyvällä ja asiakkaiden haluamalla autollakin voi olla tilastoissa kuiva jakso, koska valmistaja ei syystä tai toisesta pysty toimittamaan tuotteita suomalaisille asiakkaille.

Useimmiten syy heikkoon myyntiin on kuitenkin yksinkertainen. Kuluttajien mielestä auton hinta-laatu -suhde ei ole kohdallaan. Mainoslausetta lainaten: se nyt vaan olisi tyhmää maksaa liikaa.

Seuraavassa ne automallit ja -merkit, joilla on tammi-maaliskuun ensirekisteröintien perusteella mennyt Suomessa perin nihkeästi.

Nolla ensirekisteröintiä alkuvuonna: Audi A8. Kuva: Timo Nieminen
 

Audi A8

Nolla ensirekisteröintiä Suomessa alkuvuonna. Audin kallis lippulaiva ei tietenkään ole koskaan ollut kansanauto, mutta normaalioloissa asiakasluovutuksia olisi silti ollut. Vastaus kuivaan kauteen löytyy maahantuojan verkkosivuilta: syyskuussa voimaan tulleen WLTP-mukaisia päästö- ja kulutusarvoja ei A8:lla vieläkään ole – siksi autoa ei ole hinnoiteltu. Maahantuojan mukaan mallivuoden 2018 autoja on Suomessa, mutta niissä näyttää ostajien mielestä parasta-ennen -päiväys jo menneen.

BMW i8

Nolla ensirekisteröintiä Suomessa alkuvuonna 2019. Harvinaisen tyylikäs sähköisen aikakauden menopeli, mutta Suomi ei taida vielä elää tuota aikakautta.

Dacia on kaupallisesti jyrkässä alamäessä Suomessa. Tammi-maaliskuun ensirekisteröinnit (235) näyttävät laihalta saaliilta, kun viime vuoden kokonaissaldo oli noin 2000. Kuva: Timo Nieminen
 

Dacia

Tähän listaan voisi kirjata jokaisen Dacia-mallin. Kolmessa kuukaudessa vain 235 ensirekisteröintiä edullisilla hinnoilla kilpailevalle romanialaismerkille, jota WLTP-mittaukseen siirtyminen kolhaisi kipeästi.

Fiat Tipo

Mallinimi Tipo palasi pari vuotta sitten Fiatin mallistoon, ja etenkin farmarimallin olisi uskonut Suomessa lyövän läpi. Kohtalaiset myyntiluvut Tipo vuosina 2017 ja 2018 kirjauttikin, mutta alkuvuonna vain kahdeksan (8) ensirekisteröintiä.

Lada

Yksi ensirekisteröinti alkuvuonna 2019. E ihme, että Lada on ilmoittanut jättävänsä läntisen Euroopan markkinat suosiolla eikä edes yritä tavoitella EU:n tiukkojen päästörajojen alittamista.

Nissan X-Trail

Kaksi ensirekisteröintiä tammi-maaliskuussa. Nissan X-Trail ei ole yksin, sillä monien isojen katumaastureiden polku on tällä hetkellä kuoppainen. Nissanin onneksi X-Trailin pikkuveli Qashqai käy kaupaksi aina vaan.

Yksi ensirekisteröinti alkuvuonna: Renault Koleos. Kuva: Timo Nieminen
 

Renault Koleos

Yksi ensirekisteröinti alkuvuonna. Koleos ensiesiteltiin eurooppalaiselle lehdistölle kesäkuussa 2017 poikkeuksellisesti Suomessa, mikä toi sille meilläkin todella paljon julkisuutta. Myynti juuttui silti lähtökuoppiinsa.

Suzuki Ignis

Neljä ensirekisteröintiä tammi-maaliskuussa. Kuten Renault Koleos, myös Suzuki Ignis todistaa, ettei helppo julkisuus takaa kaupallista menestystä. Ignis on nauttinut runsaasta pöhinästä Suomen halvimpana nelivetoautona – myyntipöhinä vain puuttuu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.