Näkökulma: Kevytautot tulevat marraskuussa, mutta jo nyt voi alkaa pelätä – mopokortilla voi kohta kuskata kuutta kaveria

Presidentti Sauli Niinistö on vahvistanut lain, joka mahdollistaa 15-vuotiaiden mopoauton kortin omaavien ajaa niin sanottua kevytautoa liikenteessä marraskuusta alkaen. Kevytauton erottaa muista autoista vain nopeusrajoitin.

Laki määrittelee kevytauton normaalirakenteiseksi vuoden 2015 jälkeen rekisteröidyksi ja jatkossa enintään 10 vuotta vanhaksi. Auton omapaino saa olla enintään 1 500 kiloa ja sähköautona 1 800 kiloa. Auto voi painaa kuormattuna lähes 2 000 kiloa ja sähköautona ylittää 2 000 kiloa.

Matkustajien määrää ei laissa ole määritelty, joten esimerkiksi 1+6-paikkaiset tila-autot voivat olla kevytautoja, kunhan vain pysytään painorajojen sisällä.

Laki määrittelee kevytauton traktoriluokkaan kuuluvaksi. Sen perään voi kytkeä ajoneuvon rekisteröintitodistuksen määrittelemän ja kokoisen matkailuvaunun.

Auton tekee kevyeksi siis kevytautossa vaadittava nopeudenrajoitin, joka rajaa maksiminopeuden 60 kilometriin tunnissa. Tätä ajoneuvoyhdistelmää saa ajaa marraskuun jälkeen mopokortilla.

Mopokortin saa ilman ajo-opetusta. Vaatimuksena on neljän tunnin ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriaopetus. Ne hoituvat vaikka netissä. Lisäksi vaaditaan hyväksytty teoria- ja ajokoe.

Automaattivaihteisella mopoautolla suoritetun ajokokeen jälkeen voi ajaa manuaalivaihteista kevytautoksi rekisteröityä henkilöautoa. Henkilöautokortin suorittaja saa ajaa vain automaattivaihteista autoa, jos ajokoe on suoritettu automaatilla.

Samalla kun laki kevytautosta astuu voimaan, tulee myös tieliikennelain muutos, joka sentään estää 60km/h kulkevilla kevytautoilla ajamisen moottoritiellä.

Kevytautoja on perusteltu mopoautoja turvallisemmaksi. Ehkä osittain näin onkin kuljettajan kohdalla, mutta miten muiden tielläliikkujien turvallisuuden käy. On naiivia liikenneturvallisuusajattelua, että auto olisi ilman muuta turvallinen kokemattoman kuljettajan käsissä, kun rajataan ajonopeus ja ruuvataan hitaan ajoneuvon kilpi kulkupelin perään.

Jokainen voi kuvitella, mikä on turvallisuuden tai turvattomuuden määrä, kun on kokematon kuljettaja, auto täynnä ihmisiä ja perään kytkettynä matkailuvaunu.

Lopuksi ministeri Anne Bernerin ajatuksiin vaihtoehtoinen näkemys. Siteeraan viime sunnuntain Helsingin Sanomia, jonka jutussa todettiin liikenneministeri Bernerin moittineen tiedotusvälineitä siitä, että ne tekevät juttuja faktoja tarkistamatta. Siinä kyllä pata kattilaa soimaa, ja musta on kylki kummallakin.

Liikenneminiteriö tilasi Trafilta aikoinaan selvityksen kevytautojen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen. Selvitys oli hyvin laadittu ja kattava.

Selvitys tarjosi pitkän listan faktoja, mutta ne taisivat jäädä liikenneministeriltä ja monelta muulta päättäjältä lukematta. Tässä poliittiset päättäjät kävelivät virkamiesten yli. On syytä kysyä, mikä on poliittinen vastuu liikenneturvallisuudesta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .