Näkökulma: Kiitos Volvo turvallisuudesta, mutta tässä tulee raja vastaan

Olen tykännyt Volvon tavasta toimia. Ruotsalaisvalmistaja pisti suuria summia autojensa turvallisuuden kehittämiseen jo silloin, kun turvallisuus ei ollut autoteollisuudessa seksikästä.

Monet Volvon mallit olivat takavuosina muotoilultaan kömpelöitä, mutta turvallisuudesta niissä ei tingitty. Tuotekehitysrahat kohdistettiin kunnianhimoisesti ja edellä käyden.

Äskettäin Volvo kertoi muutaman päivän sisällä useista uusista turvallisuuteen liittyvistä suunnitelmistaan. Se julisti muun muassa rajoittavansa kaikkien automalliensa huippunopeuden 180 kilometriin tunnissa. Mikä ettei, tuo ei suomalaisen autoilua mihinkään hetkauta.

Saman avaintekniikan luvattiin mahdollistavan huippunopeuden rajoittamisen, mikäli omistaja antaa Volvonsa vaikkapa lastensa käyttöön tai lainaa sen perheen ulkopuolisille. Kuulostaa järkevältä.

Mutta sitten Volvo menee vähän herkälle alueelle. Se haluaa asentaa autoihinsa kameroita ja tunnistimia, jotka tarkkailevat kuljettajaa. Näillä laitteilla Volvo aikoo estää päihtyneenä ajamisen ja kuskin keskittymisen herpaantumisen.

Tavoite on kunnioitettava, mutta uskooko Volvo kameroiden todella osaavan päätellä, milloin ihmisen ajatukset harhailevat tai joku on alkoholin vaikutuksen alainen. Tai vihainen, hermostunut, innostunut...

Kun laulan Miljoonasateen mukana Karkumorsianta ajaessani autoa, näytän varmasti nousuhumalaiselta. Volvo erehtyisi.

Eikä Volvon kamerateknologia esimerkiksi voi tietää, milloin vaimoni on hyvin hyvin vihainen. Minä sattumalta tiedän.

On arveluttavaa antaa autolle iso valta kuljettajan käyttäytymisen tarkkailemisessa. Etenkin, kun päihtyneenä ajon estävät laitteet ovat jo olemassa. Samoin uusissa autoissa automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät toimivat hienosti.

Volvo iloitsee, että uusi järjestelmä pystyisi hidastamaan auton vauhtia ja jopa pysäköimään turvallisesti tien laitaan kuljettajan toimista piittaamatta.

Huhhuh... Kuulunkohan vähemmistöön, kun sanon haluavani ajaa autoani ihan itse. Erilaiset turvallisuutta tuovat apuvälineet ovat mahtavia, mutta ei niiden pidä aktiivisesti tehdä päätöksiä.

Ja sitten vielä se kolikon kääntöpuoli. Vaikka Volvo voi tuntua sympaattiselta ja turvalliselta kuin Ähtärin pandat, autonvalmistajalla ovat kiikarissaan setelit.

Informaation kerääminen autoissa tähtää itseohjautuvuuden aikaan. Sitten kun autonomisen auton näytöt voi valjastaa mainosalustoiksi, autonvalmistajilla se valmius jo on. Navigaattori tietää, mihin olet menossa ja verkkokäyttäytymisesi paljastaa, mistä olet kiinnostunut. Kymmenen kilometrin päässä olevan kaupan tarjoukset lävähtävät varmasti autosi näyttöön.

Yksityisyydestäsi tulee autossakin kivasti kauppatavaraa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .