Näkökulma: Moottoritienopeuksien nostaminen merkitsisi myös liikennekuolemien määrän nostamista

Liikenneministeri Anne Berner ajattelee lauluntekijän sanoin, että vauhti korjaa virheet. Ministeri on valmis nostamaan moottoritien nopeudet 130 kilometriin tunnissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että monilla nopeudet olisivat noin 140 kilometriä tunnissa, kun kuljettajilla on tapana paahtaa poliisin sakotusrajalla.

Liikenneministeriössä olisi hyvä pitää kehityskeskustelut ennen isoja päätöksiä. Ne voisivat ehkäistä sammakkojen lipsahteluja suusta. Ei tullut ministeriössä mieleen, että vauhdin noustessa fossiilista polttoainetta kuluu enemmän ja pakoputkesta tulvii ympäristöä saastuttavia myrkkyjä runsaammin.

 

Selvää on myös, että kaikki kuljettajat eivät halua ajaa sataakolmeakymppiä. Se taas merkitsee sitä, että kovavauhtiset kaistanvaihdot ja ohitukset lisääntyvät.

Suomalaisilla maantiellä on paljon raskasta liikennettä. Suurempi nopeusero lisää törmäysriskiä. Reaktioaikana ajoneuvo kulkee pidemmän matkan ja jarrutusmatkat kasvavat.

Ei tainnut ministeri muistaa, että juuri hyväksyi traktorin ja traktorimönkijän nopeudeksi 60 kilometriä tunnissa. Eikä 15-vuotias traktorimönkijän kuljettaja edes tarvitse mitään opetusta. Pätevyydeksi riittää hyväksytty teoriakoe ja sitten pääsee baanalle autojen sekaan.

Traktorimönkijällä saa ajaa myös moottoritiellä, kun siellä on sallittua ajo yli 50 km/h kulkevilla ajoneuvoilla. En halua edes kuvitella, kuinka syksyisellä ja sateisella pimeällä moottoritiellä 15-vuotias traktorimönkijän kuljettaja kaverinsa kanssa körryyttää 60 km/h ja takaa lataa kuljettaja 130 km/h nopeudella vähäisellä ajamisen perstuntumalla.

Usein näillä juuri ajokortin saaneilla henkilöauton kuljettajilla on auto täynnä huomiokykyä vieviä kavereita. Musat soivat, meno maistuu ja tömps. Valtavalla nopeuserolla törmäys aiheuttaa tuhoisaa jälkeä.

Kyseessä on vain liikenneministeriön kokeilu nostaa nopeuksia. Miten kokeilua arvioidaan ja millaisilla mittareilla?

Suomessa liikenneturvallisuusmittarina käytetty uhriajattelumalli on julma tapa pitää liikenneturvallisuus nykytasossa. Kuka myöntää ajattelevansa, että noin 200 kuollutta vuodessa on hyväksyttävä taso? Kuinka monen ihmisen pitää kuolla ja kuinka monen vammautua, että nopeuskokeilu lopetetaan?

Tasaisen nopeustaulukon mukaan esimerkiksi Tampereelta Helsinkiin eli 180 kilometrin matkalla voittaa ajallisesti muutaman minuutin, jos moottoriteiden nopeuksia nostetaan.

Yksi kuolemaan johtanut onnettomuus maksaa yhteiskunnalle Trafin mukaan noin 2,7 miljoonaa euroa. Vammautuminen tuo inhimillisiä menetyksiä, joita ei edes kannata yrittää muuttaa euroiksi.

Pitäisiköhän liikenteen sujuvoittamista miettiä ensin alemmilla tieverkoilla. Jospa Suomella olisi varaa vaikkapa vaihtuviin nopeusrajoitusmerkkeihin.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .