Näkökulma: On edesvastuutonta, että opetuslupa-autojen jarrupolkimien tarkastaminen työnnetään poliisin olemattoman tienvarsivalvonnan tehtäväksi

Kansalaiset huolestuivat omasta ja lähimpien turvallisuudesta, kun yksityinen autokatsastusasema toi julkisuuteen tietoja opetuslupaopettajien autojen jarrupolkimien surkeista asennuksista. Opettajien jarrupolkimet ovat olleet irti tai muuten niin heikosti asennettuja, että autoa ei saa niillä pysäytettyä.

Heinäkuun alussa viime vuonna voimaan tulleen lakiuudistuksen jälkeen muutoskatsastusta ei enää vaadita opetuslupa-auton polkimista. Autoliitto viisaudessaan jopa lausui, ettei jarrupoljinta vaadittaisi ollenkaan.

Traficom ilmoitti tiedotteessaan opetuspolkimien valvomisen kuuluvan poliisin tienvarsitarkastuksen piiriin.

Eräs soittaja kyseli, mikä tämä Traficom oikein on.

Kerroin ajokorttilainsäädännössä puhuttavan Liikenteen turvallisuusvirastosta, joka muutti nimekseen Trafi. Nyt vuodenvaihteessa Liikenneministeriön virastot yhdistyivät yhdeksi suureksi Traficom-perheeksi. Kysyjästä se on peitenimi, kun Liikenteen turvallisuusvirasto pakenee turvallisuuden taantumista Traficomin taakse lausunnoissaan.

Käytän tässä nimeä Liikenteen turvallisuusvirasto, koska niin se on nimetty myös laissa. Se myös muistuttaa viraston tärkeimmästä tehtävästä eli turvallisuudesta.

Traficomin perheessä sentään jonkun pöydältä löytynee lakikirja. Se kannattaa avata ajokorttilain 39. pykälän kohdalta. Pykälässä kerrotaan, että B-korttia suorittavan ajo-opettaja on vastuullinen kuljettaja. Opettajan tulee pystyä ajamaan autoa opettajan paikalta. Se tarkoittaa, että opettaja pystyy kaikissa tilanteissa turvallisesti myös pysäyttämään jarrulla auton.

Muutoskatsastuksen poistaminen oli poliittinen päätös. Silti on edesvastuutonta, että ylin katsastustoimen valvoja eli Liikenteen turvallisuusvirasto työntää polkimien tarkastamisen poliisin olemattomaksi surkastuneen tienvarsivalvonnan tehtäväksi. Vain jarrudynamometrillä voi selvittää luotettavasti opetuspolkimen jarruvoiman riittävyyden. Dynamometrejä ei löydy poliisiautojen peräkonteista.

Uskaltaako poliisi tienvarsitarkastuksessa toivottaa hyvää matkaa opetuslupaopettajalle paineltuaan opetuspoljinta. Kenelle jää vastuu, jos opetuslupaopettaja ajaa opetettavan kanssa tarkastuksen jälkeen kuolonkolarin ja tutkijalautakunta toteaa, ettei opettajan jarrupolkimella ollut mahdollisuutta pysäyttää autoa.

Poliisihallituksessa olisi hyvä pohtia, saako poliisi tuollaisessa tapauksessa syytteen virkarikoksesta.

Liikenneministeri Anne Bernerin ja hallituksen suurin kiinnostuksen kohde on ollut normien purkaminen. Sillä vauhtikaistalla ei ole ehditty ajatella mihin toimenpiteet johtavat.

Olisipa mielenkiintoista päästä kuuntelemaan liikenneministeri Bernerin viimeinen tiedotustilaisuus. Jos siellä vaikka paljastuisi, miten nykyinen hallitus on parantanut liikenneturvallisuutta. Itse en kaivamallakaan löydä turvallisuutta kohentaneita toimenpiteitä.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .