Näkökulma: Onhan se pöhkö poikkeuslupa, kun kriteerit täyttää ihan jokainen hakija

Ajokortti-iän alentamisesta seitsemääntoista ikävuoteen käytiin eduskunnassa vilkasta keskustelua vuonna 2010.

Poliisilta ja muilta asiantuntijoilta tuli ajatukselle tyrmäävä vastustus.

Poliisi kommentoi asiaa siten, että liikennesäännöt voivat 17-vuotiailla olla suunnilleen hanskassa, mutta päänupin asenne ei välttämättä ole vielä valmis.

Päättäjillä kasvoi hurja usko lasten kypsymiseen vajaassa kymmenessä vuodessa. Nyt päättäjät hyväksyivät kaikille 17-vuotiaille ajokortin saamisen mahdollistavan uudistuksen.

Vai oliko lakiesityksen laatijoilla tarkoituksellista harhauttaa päättäjiä sen jälkeen, kun ajokortti-iän laskeminen ei poliittisesti ja turvallisuussyistä suoraan onnistunut.

Ajokorttilakiin tulivat niin löyhät erityisehdot ikäpoikkeuslupaa koskevaan lakipykälään, että kaikilta täyttyy jokin laissa oleva ehto saada ajokortti 17-vuotiaana. Voi todeta hakukaavakkeen täyttämisen heikoksi suoritukseksi, jos lupa ei irtoa.

Ammattikuljettajiksi tähtäävät, logistiikan koulutuksessa olevat voivat saada vastaavan luvan. Se rajaa kuitenkin tarkasti missä tarkoituksessa ja paikassa on mahdollista ajaa autoa. Tämä yleinen ikäpoikkeuslupa mahdollistaa ajamisen kaikkialla Suomessa.

Erikoinen on Traficomin sivuilla kerrottu ohje. Siinä kerrotaan, että voi suorittaa kaiken pakollisen opetuksen jo ennen ikäpoikkeusluvan myöntämistä. Kun lupa on myönnetty, voi osallistua teoriakokeeseen ja lupapäätöksen saavuttua ajokokeeseen. Tämähän vahvistaa, että ikäpoikkeusluvan saavat kaikki hakijat.

Eräs pohjoisen Keski-Suomen oppilaitos ilmoitti ajattavansa kaikille toisen asteen opiskelijoilleen ajokortit ikäpoikkeusluvalla. Oppilaitokset ovat pitäneet suurta ääntä määrärahojen kiristymisestä, mutta ajokortin suorittamiseen yhteiskunnan verorahoja tuntuu löytyvän. Opetushallitus ei näköjään korvamerkkaa rahoja.

Toisaalta ymmärrän tämän oppilaspulasta kärsivän oppilaitoksen hätähuudoksi houkutella opiskelijoita.

Traficom on myöntänyt tähän mennessä jo tuhansia ikäpoikkeuslupia.

Poikkeusluvan suosiosta kertoo se, että Traficomissa on kahden kuukauden ruuhka lupien myöntämisessä.

Lainsäätäjä pisti kerralla vanhan sanonnan uusiksi. Sääntö vahvistaa poikkeuksen, kun jokainen hakija täyttää kriteerit.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .