Näkökulma: Raviohjastajaksi ei mennä noin vain, mutta kynnys auton rattiin madaltuu jatkuvasti

Olen hämmästynyt päättäjien vähäisestä kiinnostuksesta liikenneturvallisuuteen. Lain laatijat ja poliitikot arvostavat sitä kaikista vähiten. Tärkeintä oli ja on purkaa normit ajattelematta seurauksia.

Ymmärrän, että poliitikoille lakipykälien ymmärtäminen on vaikeaa. Siksi riittävän nöyrä voi aina kysyä asiantuntijoilta, kun oma ymmärrys ei riitä.

Raviohjastajan koulutuksessa arvostetaan turvallisuutta ja osaamista. Raviohjastajan C-ajoluvan kurssille on pääsykoe. Kokeessa tarkistetaan, että hakijan taidot hevosen käsittelyssä ja valjastuksessa ovat riittävät kurssin suorittamiseen. Turvallisuusnäkökohdat testaava pääsykoe tulee läpäistä ennen kuin pääsee itse raviohjastajan kurssille.

Kurssin vähimmäistuntimääräksi tulee 33–40 tuntia, joista 15 tuntia sisältävät ravikilpailusääntöjä ja käytännön toimintaa raveissa sekä eläinlääkärin luennon.

Noin 15 tuntia on käytännön ajoharjoituksia. Niissä käydään läpi muun muassa eri lähetystavat ja lähtöpaikat, ryhmässä ajaminen sekä loppukoe.

Suomen Hippoksen nimeämä valvoja valvoo loppukokeen ja hyväksyy tai hylkää suoritukset, kirjallisen sääntötentin sekä ajokokeen. Koulutusta saa antaa vain hyväksytty asiantuntija.

Raveissa huippunopeudet ovat 60 kilometriä tunnissa. Onnettomuudet ravikilpailuissa ovat erittäin harvinaisia. Raviohjastajan voi rinnastaa moottoripyöräilijään.

Lääkärintodistus vaaditaan 60 vuotta täyttäneiltä ohjastajilta, kun tieliikenteessä virallinen lääkärintodistuksen vaatimus voi pahimmillaan tulla ensimmäisen kerran vastaan 75 vuotta täytettäessä.

Raviohjastajan ajoympäristön ja tieliikenteen vaativuusvertailussa tieliikenne on vaativampi. Pakkotahtisessa tieliikenteessä kuljettajan tiedot ja taidot, oikeat toimintamallit vaativat hyvää osaamista. Nyt yleinen ilmapiiri on, että jokainen osaa ajaa autoa ja myös opettaa. Yksityisessä opetuksessa ei opettajan osaamista varmisteta millään tavalla.

Tieliikenteen pakollisen perusopetuksen määrät ovat puolittuneet, josta ajo-opetuksesta voi suorittaa puolet ajosimulaattorilla. Ajatus on, että jokainen arvioi oman opetuksen tarpeen minimiopetuksen lisäksi. Tutkintopainotteinen opetus on johtanut siihen, että kokelaat yrittävät minimiopetusmäärillä läpi ajokokeesta.

Ajokokeessa voi käydä millä paikkakunnalla vaan ja saman päivän aikana useita kertoja, kun lisäopetusta ei enää määrätä. Tunnin kestävä ajokoe ei paikkaa koulutuksen puutetta, eikä se mittaa suorittajan kaikkia mahdollisia puutteita.

Eduskunta velvoittaa seuraamaan ajokorttilain muutosten vaikutusta. Se näkyy hurmeisina onnettomuustilastoina. Päättäjät väheksyvät koulutuksen merkitystä kuljettajakoulutuksessa, ja ottavat edesvastuuttomasti riskejä. He ovat valmiit uhraamaan ihmishenkiä.

Suomea fiksummissa maissa liikenneturvallisuus ajattelu lähtee liikkeelle nollavisiosta. Siinä ei hyväksytä, että ketään läheisistä tai muista tielläliikkujista uhrataan tieliikenteessä. Suomessa uhriajattelu lähtee siitä, että päättäjät hyväksyvät noin 300 ihmisen vuosittaisen kuoleman. Liikenteessä läheisen menettäneet ymmärtävät tämän uhriajatusmallin julmuuden.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .