Onko isojen autojen korjaamolaskuissa ilmaa?

Pienten eli A-segmentin autojen osuus uusien henkilöautojen rekisteröinneistä Suomessa on tänä vuonna 1,8 prosenttia. Varsin vähän siis, vaikka pikkuautomalleja tulee jatkuvasti lisää markkinoille.

Pikkuautojen ostaminen sai taas yhden puoltoäänen, kun brittiläinen autoalan toimija WCFMC (Who Can Fix My Car) vertaili eri kokoisten autojen huolto- ja korjauskuluja keskenään. Se ei niinkään verrannut toisiinsa eri merkkejä, vaan saman automerkin malleja.

Vertailun tulos ei sinänsä ollut yllättävä: pienen kaupunkiauton ylläpitokustannukset ovat vuodessa noin kolmanneksen pienemmät kuin ison perheauton.

Sen sijaan erojen suuruus korjaamolaskuissa yllätti. Esimerkiksi voimansiirtoon, jarruihin ja elektroniikkaan liittyvissä korjauksissa ison perheauton lasku saattoi olla kymmeniä prosentteja suurempi kuin saman merkin pikkuautossa. Eräällä merkillä voimansiirron korjauksissa peräti 68 prosenttia enemmän.

WCFMC selitti osan hintaeroista ihan luontevilla syillä eli esimerkiksi isojen autojen kalliimmilla varaosilla ja korjaustyön vaativuudella.

Selvityksen yhteenvedossa kuitenkin kummasteltiin, kuinka saman vian korjaaminen täsmälleen samanlaisesta komponentista maksaa kalliimmassa automallissa usein enemmän kuin halvemmassa. Ettei vaan olisi houkutus laskuttaa huolto- ja korjaustyöstä yläkanttiin, kun asiakkaalla kerran on ollut varaa ostaa kalliimpi malli.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.