Opel Insignia myös pihinä ekoversiona

Opel kutsuu tavallista vähemmän kuluttavia versioitaan nimellä ecoFlex. Nyt se löytyy myös Opel Insigniaan.

Opel Insignia ecoFlex on varustettu kaksilitraisella turbodieselillä, jonka 5,2 litran sadan kilometrin keskikulutus tuottaa 136 gramman hiilidioksidipäästöt. Kulutus on 0,6 litraa pienempi kuin vastaavassa perusmallissa.

Yhteispaineruiskutuksella toimiva moottori tuottaa 160 kaakin tehot ja 350 newtonmetrin väännön. Suurinta vääntömomenttia voidaan kasvattaa 15 sekunnin ajaksi 380 newtonmetriiniin yliahtotoiminnon avulla.

Saksalaisen autonvalmistajan mukaan kiihtyvyys on ennallaan eli 9,5 sekunnissa nollasta sataan. Huippunopeus - 221 kilometriä tunnissa - on vieläpä kolme kilometriä tunnissa suurempi kuin Insignian perusmallissa

Kuljettajan avuksi on sijoitettu mittaristoon taloudelliseen ajotapaan opastava vaihtovalo. Se antaa merkin aina, kun on oikea hetki vaihtaa isommalle.

Insignian ecoFlexissä tulee ensi kertaa markkinoille General Motorsin kehittämä CleanTech-järjestelmä, jossa polttoaineen palotapahtumaa pystytään säätämään aiempaa tarkemmin muun muassa sähköisen suljetun järjestelmän avulla.

Hehkutulppien yhteydessä olevat paineanturit mittaavat jokaisen sylinterin palotilan painetta, ja moottorinohjausjärjestelmä säätää antureilta saamansa tiedon mukaan polttoaineenruiskutusta. Järjestelmä toimii erittäin nopeasti ja tarkasti, minkä ansiosta polttoaineenkulutus pysyy alhaisena ja muun muassa typenoksidipäästöt vähenevät yli viidenneksellä.

Moottoriteknologian ja vaihteiston kehittämisen ohella Insignia ecoFLEXin polttoaineenkulutusta on pystytty alentamaan aerodynamiikkaa parantamalla. Ilmanvastuskerroin on pudonnut 0,28:sta 0,26:een, joka on lähellä automarkkinoiden huippua.

Kilpailijoiden ekomalleista poiketen Insignia ecoFLEXiin ei ole tarvinnut lisätä tasaista alustasuojaa, vaan ainoastaan taka-akselin etupuolella sijaitsevan polttoainesäiliön kohdalle on lisätty ilmaa ohjaava kate. Hieman lisää ilmanvastuksesta on saatu nipistettyä sulkemalla jäähdyttäjän säleikön yläosa kokonaan ja vielä hieman etuspoilerin hienosäädöllä.

Lisäksi ilmanvastusta on karsittu madaltamalla Insigniaa edessä kolmella ja takana 14 millimetrillä sekä tiivistämällä jäähdyttäjän ja puskurin väli.

Insignian neli- ja viisioviset ecoFLEX-versiot saapuvat Suomeen kesän jälkeen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.