Oudon riidan päätös: Kuluttaja maksaa autoliikkeelle tuhansia euroja

Autokauppoja käsitellään usein kuluttajariitalautakunnassa. Nyt on kuitenkin lautakunnalta saanut ratkaisun harvinainen tapaus, jossa jyväskyläläinen autoliike vaati asiakkaalta korvausta kaupanteossa vaihtoautona käytetyn auton vian ilmoittamatta jättämisestä.

Lautakunta päätti, että kauppalain vastaisesti toiminut kuluttaja maksaa autoliikkeelle 3 000 euron korvauksen.

Kiistatapauksessa asiakas luovutti kaupanteossa vaihtoautona avolavadieselin, jonka niin sanottu hiukkasloukku oli otettu pois. Sen vuoksi pakokaasujärjestelmä tukkeutui. Jos noin 500 kilometrin välein epäpuhtaudet dieseleissä polttava järjestelmä ei toimi, syntyy helposti lisävikoja tai koko moottori rikkoutuu.

Autoliikkeen koeajossa hiukkasloukun puuttumista ei havaittu, joten auto päätyi autoliikkeen vaihtoautojen joukkoon ja myytiin uudelle omistajalle. Pian moottori kuitenkin hajosi, ja autoliike teki siihen ison remontin.

Tarkempi selvittely paljasti, että alkuperäinen omistaja oli ollut tietoinen auton viasta. Hän oli käynyt ainakin kolme kertaa toisessa korjaamossa kuittauttamassa vikakoodin pois, mutta ei ollut halunnut korjauttaa itse vikaa.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan kuluttaja toimi vilpillisesti pyrkiessään salaaman vaihtoauton vian, joka ei ollut autoliikkeen todettavissa silloin, kun se otti vaihtoauton vastaan.

Päätös on mielenkiintoinen siksi, että usein riidellään autoliikkeiden velvollisuuksista ja vastuusta kuluttajille. Nyt on todistettu, että kauppalain henki toimii myös toisin päin.

Asian käsittely saattaa jatkua oikeudessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.