Parkkitalohinuri mahtuu hankaliinkin paikkoihin

Tuollako meinasit hinata?”, on Mika Rantaselle ihmetelty, kun hän ajaa hinauskeikalle isolta maasturilta näyttävältä Isuzulla.

– Monet mieltävät, että hinausauto on iso lava-auto, mutta hankimme kalustoon tarkoituksella pienikokoisen hinurin. Voin luvata, että mikä menee sisään parkkitaloon, saadaan Isuzulla hinattua ulos, sanoo Rantanen, Hinaus- ja Kuljetuspalvelu Rantanen Oy:n yrittäjä.

Hinausauto on rakennettu Isuzu D-Max pick-upista Itävallassa. Varusteisiin kuuluu muun muassa hinauspuomi, kaksi vinssiä, paineilmatyökalut, apuvirtakaapeli ja boosteri sekä moottoripyörän kuljetusteline. Kesäkuussa ostettu erikoisvehje maksoi 120 000 euroa.

Isuzun hankittiin kalustoon, koska se soveltuu hankaliinkin paikkoihin, joita Jyväskylästä löytyy useita. Päänvaivaa ovat aiheuttaneet erityisesti parkkihallit, joissa on korkeusrajoituksia ja ahtaita ramppeja. Niihin ei isoilla autoilla ole asiaa.

– Kaikki autot on tuotu halleista ulos erilaisin konstein tähänkin mennessä, mutta se vei aikaa ja miesvoimia. Tällä uudella vehkeellä yksi mies hoitaa homman nopeasti.

Mika Rantasen mukaan hinauskeikat ovat olleet lisääntymään päin. Nykyajan autojen huima teknistyminen ja elektroniikkajärjestelmät tekevät niistä herkästi haavoittuvia. Kun varoitusvalo syttyy tai sähköt menevät sekaisin, voi matkanteko katketa äkisti.

– Varoitusvalot palavat yleensä ihan aiheesta. On parempi lopettaa ajaminen ja uskoa auton järjestelmää, ettei aiheuta pahempia ongelmia.

Köyden perässä hinaaminen ei enää onnistu kuin silloin ennen. Ilman tietoa auton ominaisuuksista, se ei ole järkevää. Rantanen kertoo poimineensa kyytiin niitä, jotka ovat yrittäneet olla omatoimisia.

– Ihmiset eivät välttämättä tiedä, mitä vakuutukset kattavat. Pääsääntöisesti uudessa autossa on kasko, joka sisältää autopalveluvakuutuksen. Turhan sitä on lähteä narun päässä viemään.

Testaamme, miten parkkitalohinuri toimii Paviljonki 2 pysäköintihallissa. Sisäänajon maksimikorkeus on 2,1 metriä.

– Noin 70 prosenttiin Jyväskylän parkkihalleista ei mahdu kuin tällaisella erikoiskalustolla, toteaa Rantanen.

Hinattavana on nelivetoinen Audi Quattro. Rantanen painelee nappeja ja hinausauton hydraulinen puomi työntyy auton keulan alle. Pian etuosa on ilmassa ja pyörät lepäävät kiskojen varassa.

– Etupää ylhäällä riittäisi, jos auto olisi etuvetoinen. Nelivetoisessa autossa kaikki pyörät pitää pääsääntöisesti olla ilmassa.

Audin takapyörien alle laitetaan vielä siirtovaunut ja se on hinausvalmis. Aikaa operaatioon meni noin kymmenen minuuttia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.