Peugeot 4007 luopui kytkinpolkimesta

Peugeot 4007:n uuteen dieselversioon saa nyt kaksoiskytkinvaihteiston, joka tekee autosta puoliautomaattisen. Vaihtamiseen ei tarvita enää kytkinpoljinta.

Nimensä mukaisesti vaihteistossa on kaksi kytkintä, joista ensimmäinen käyttää parillisia ja toinen parittomia vaihteita. Vaihteiston elektroninen ohjausyksikkö ennakoi tilanteita siten, että seuraava vaihde on koko ajan valmiina kytkeytymään päälle.

Sen ansiosta vaihtaminen tapahtuu saumattomasti. Järjestelmä käyttää kytkimiä hydraulisesti eikä perinteisten automaattivaihteistojen momentinmuunninta tarvita.

Peugeot 4007:n kaksoiskytkinvaihteisto on kuusivaihteinen ja se on kehitetty toimimaan erityisesti 115-kilowattisen HDi 156 -moottorin kanssa. Paketti tuottaa 380 Nm:n väännön. Auton kulutus on 7,3 l/100 km ja CO2-päästöt 192 g/km eli kulutus on sama kuin käsivalintaisella vaihteistolla.

DCS-kaksoiskytkinjärjestelmällä (Dual Clutch System) varustettu 4007 maksaa veroineen 45 196,10 euroa. Halvimmillaan 4007:n saa reilulla 42 000 eurolla.