Pienet dieselautot katoamassa markkinoilta kokonaan

Dieselautoja ei ole ostettu lainkaan romutuspalkkion turvin.

Pienten dieselautojen suosio on romahtanut täysin. Romutuspalkkion ansiosta Suomessa on tilattu tänä vuonna noin 3 500 uutta henkilöautoa, mutta dieseleitä ei niiden joukossa ole ollut lainkaan, kertoo Autoalan Keskusliiton AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa.

– Pikkudieselit häviävät markkinoilta, Rissa ennustaa.

Romutuspalkkion avustuksella hankituista autoista valtaosa on pieniä. Dieseleiden etuna on ollut pieni kulutus, mutta modernit pienet bensaturbot ovat kirineet eroa umpeen. Autotehtaat supistavat dieselautojen tarjontaansa pienemmästä päästä.

Pikkudieseleiden tappamisessa ovat merkittävässä osassa EU:n uudet typen oksideja ja pienhiukkasia koskevat päästönormit. Rissan mukaan pienissä dieselautoissa puhdistuslaitteet tulevat liian kalliiksi, eivätkä ne edes välttämättä mahdu pienikorisiin autoihin.

Suurin syy dieseleiden suosion kutistumiseen on kuitenkin se, että dieselit ovat joutuneet huonoon valoon päästöjensä vuoksi. Volkswagenin päästöhuijaus oli oire dieseleiden ongelmista.

Saksassa eräät kaupungit ovat kieltämässä dieseleitä alueillaan. Kiellot koskevat ainoastaan dieselautoja, jotka eivät täytä EU:n uusia normeja.

Rissa ei usko, että Suomessa kielletään dieseleitä. Pitkien etäisyyksien maassa isommat dieselit pitävät pintansa vielä vuosia. Kaupungeissa, ei edes Helsingissä, ei ole samanlaisia ilmanlaatuongelmia kuin Saksassa.

Dieseleiden heikentynyt maine saattaa kuitenkin heijastua käytettyjen autojen kauppaan. Käytettyjä autoja myydään Suomessa vuosittain 600 000 – 650 000, mikä on noin viisi kertaa enemmän kuin uusien autojen myynti.

– Vaihtoautokaupassa on kysymysmerkkejä, myöntää AKL:n puheenjohtaja Heikki Häggkvist.

Vetyautot nousseet tärkeimmäksi trendiksi

Häggkvist kertoo, että autoalan sisällä suurin kiinnostus ei kohdistu "seksikkäisiin" täyssähköautoihin ja itsestään liikkuviin autonomisiin autoihin. Konsulttiyhtiö KPMG:n mukaan polttokenno- eli vetyautot ovat nousseet nopeasti automaailman tärkeimmäksi ilmiöksi.

Täyssähköautot ovat pudonneet kärjestä kolmanneksi. Autonomiset autot eivät ole suuresta kohusta huolimatta nousseet koskaan tärkeimpien trendien joukkoon.

KPMG haastattelee vuosittain autoteollisuuden ylimpää johtoa. Lisäksi mukana on finanssimaailman näkemyksiä. Vastaajia oli tänä vuonna yli 900.

Täyssähköautot eivät mene kaupaksi

Täyssähköautot eivät ole ottaneet lainkaan tulta Suomessa. Hankintatuki on 2 000 euroa, mutta Rissan mukaan kaupaksi on mennyt tuen turvin vain alle sata uutta sähköautoa.

– Totuus on, että sähköautot ovat aivan liian kalliita, Rissa sanoo.

Tulossa on kuitenkin uusia ja aiempaa halvempia malleja, jotka saattavat houkutella lisää ostajia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Autoala odottaa myynnin kasvavan maltillisesti