Puinen rättisitikka on yksinkertaisesti hurmaava

Kuuden vuoden askartelun tuloksena syntynyt Citroën 2CV on kuin liikkuva taideteos.

Citroën 2CV eli suomalaisille "rättisitikka" on automalli, jonka jokseenkin jokainen tunnistaa. Se on hyväntuulen auto, jota valmistettiin neljä vuosikymmentä ja yli neljä miljoonaa kappaletta.

Nyt ranskalaisessa Loches´n kaupungissa liikkuu rättäri, jota kaunistaa ja kannattelee suomalaisille läheinen materiaali. Michel Robillard on tehnyt Citroën 2CV:n käyttämällä puuta kaikissa mahdollisissa autonsa osissa.

Puuseppä Robillard rakensi rättisitikkaansa kuusi vuotta. Siinä on käytetty lähinnä saksanpähkinäpuuta, päärynäpuuta ja omenapuuta. Puinen Citroën 2CV on täysin käyttökelpoinen, ja äskettäin se sai vihreää valoa myös ranskalaiselta katsastuslaitokselta.

Puisen Citroën 2CV:n suuri suosio synnytti Ranskassa heti keskustelun siitä, pitäisikö rättisitikan valmistus aloittaa uudestaan retrohengessä. Yhtäläisyysmerkki vedettiin luontevasti Fiatin klassiseen 500-malliin, jota valmistetaan taas.

Citroën alkoi suunnitella sittemmin kestosuosikiksi noussutta 2CV:tä jo 1930-luvulla. Tavoitteena oli synnyttää pieni, halpa ja taloudellinen kansanauto. Ensimmäinen 2CV valmistui lopulta vuonna 1948.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.