Rättisitikka vei miehen mukanaan

Mikä?

Antti Aulamon omistama Citroën 2CV6 vuodelta 1977, 0,6-litraisella, 32 hevosvoiman bensamoottorilla varustettu "kuljin" tai "sätkä", kuten Rättisitikka-harrastajat autojaan kutsuvat. Valmistettu Ranskassa, painoa 600 kiloa.

- Tämä on kuudes 2CV:ni. Yksi tai kaksi on ollut koko ajan 1984 lähtien.

- Opiskellessani ostin ensimmäisen, se oli täsmälleen samanlainen kuin tämä, Aulamo kertoo. Olen kuunnellut, että kone käy vähän karkeasti. Tämä on kai viritetty kone, mahdollisesti jopa 650-kuutioinen.

Miksi?

- Velipoika sen sai aikaan. Hän osti vaimonsa kanssa muutama vuosi aiemmin samanlaisen mutta vihreän. Siinä on mahdottoman hyvät ajo-ominaisuudet, erillisjousitus, etuveto, kilpa-automaisesti etujarrutkin vaihdelaatikon kyljessä, mahdollisimman vähän jousittamatonta painoa.

- Siinä on enemmän tilaa kuin laki sallii. Pystyy kuljettamaan vaikka kaappikellon. Irrotettava takapenkki on hyvä retki-istuin.

Milloin?

- Ostin tämän 25. heinäkuuta. Myin vuoden 1963 AZU-pakettimallin samalla pois. Se oli 18-heppainen vanhus, jolla maksiminopeus oli 95. Rekat tulivat takapuskuriin, eivätkä jättäneet tietä, että olisi pystynyt väistämään pysäkille. Tällä pääsee 120:tä, joten tarvittaessa pääsee alta pois.

Mistä?

- Porvoosta. Näitä on vaikea ostaa. Tällekin olisi ollut toinen ottaja, minkä takia maksoin etukäteen. Kunnossa olevat maksavat 3 000-6 000 euroa.

Mitä aion sillä tehdä?

- Vetokoukun minä tähän laitan. Alustaa pitäisi säätää vähän. Minulla on toinen Sitikka - C4 - talviautona, mutta en tiedä, jääkö se turhaksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.