Rahasampo ryöpsähti, kun Jaguar alkoi pöyhiä historiaa

Meklarin vasaran kolahdus yhä korkeammissa summissa 2000-luvun autohuutokaupoissa käynnisti kummallisen trendin. Autonvalmistajat ovat alkaneet tehdä uusia versioita ikonisimmista malleistaan.

Tunnetuimmat henkiin herätetyistä malleista ovat Jaguarin E-Type ja D-Type sekä Aston Martin DB4 GT. Niitä on alkuperäisinä jäljellä vähän, joten autokeräilijät ovat valmiit maksamaan miljoonia, jos yksittäinen auto putkahtaa jossakin myyntiin.

Jaguar Land Rover avasi viime vuonna erillisen klassikkomallien osaston (Classic Works HQ). Uuden yksikön tarkoitus on paikantaa, ostaa ja kunnostaa vanhoja klassikoita, mutta myös valmistaa uusia piensarjoja miljoonakerhoon yltävistä harvinaisuuksista. Vuonna 2018 valmistuva Jaguar D-Type maksaa asiakkaalle noin miljoona puntaa (= 1,1 miljoonaa euroa). Alkuperäisen, noin 60 vuotta sitten valmistetun D-Typen ostamiseen tarvittaisiin yli kymmenen kertaa suurempi summa.

Ensimmäiset henkiin herätetyt Aston Martin DB4 GT:t on jo toimitettu asiakkaille. Uusintapainoksena valmistetaan 25 autoa, joiden myyntihinta on 1,6 miljoonaa euroa. Alkuperäistä klassikkoa tehtiin vuosina 1959–63 vain 75 kappaletta.

Italiassa askarrellaan tänä vuonna 25 kappaleen erä uutta Lancia Stratosta. Uuden Stratoksen on suunnitellut Pininfarina, ja sen hinta on noin 750 000 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.