Rakettisiivistään tunnettu vuoden 1961 Cadillac Coupe de Ville oli rikkaiden jenkkien luksusauto

Taamir Fareed vaihtoi viime vuonna harrasteautona toimineen vuoden 2004 Jaguar S-Type R:n vuoden 1961 Cadillaciin. Kaksiovinen Coupe de Ville on Fareedin mielestä tyylikkäin aikakauden Cadillaceista.

– Vuoden 1959 Cadillacissa oli kyllä korkeammat siivet, mutta tähän vuoden 1961 malliin suunniteltiin alasiivekkeet, joten muotoilu muistuttaa rakettia.

Fareed kertoo, että alasiivekkeiden muotoilu on peräisin suunnittelijan kiinnostuksesta hävittäjälentokoneisiin ja avaruusraketteihin.

Vuoden 1961 malli on myös edeltäjiään modernimpi. Vuonna 1959 ja 1960 Cadillaceissa oli enemmän kromia ja pyöreää, 1950-lukulaista muotoilua.

Cadillacin esimerkin mukaisesti muutkin automerkit ryhtyivät tekemään takaa korkealle ulottuvia, pitkiä siipiä.

– Ne eivät olleet pelkästään visuaalinen tyylisuunta, vaan tuohon aikaan väitettiin, että siivet jopa parantavat ajovakautta ja ohjaustarvetta sivutuulitilanteessa, Fareed kertoo.

Omistamansa Cadillacin tarkempaa historiaa hän ei tunne: yksilö on lähtöisin Georgian osavaltiosta. Fareed osti sen outokumpulaiselta omistajalta.

Yhdysvalloissa kaksiovinen Cadillac Coupe de Ville oli rikkaiden luksusauto. Jenkkiraudassa on tehokas, 6,4 litran moottori, 325 hevosvoimaa ja samaa teknologiaa kuin nykyautoissa.

– Jo vuonna 1961 Cadillacissa oli saatavilla vakionopeudensäädin, ohjaustehostin, automaattiset pitkät valot, ikkunan nostimet ja peräkontin soft close.

Uusiutuvan energian parissa työskentelevä Fareed tekee työmatkoja Yhdysvaltoihin. Sieltä hän ostaa varaosia fiksatakseen autoaan. Hänen mukaansa hyvässä kunnossa olevien museoautojen arvo on noussut Yhdysvalloissa, ja niistä voi saada siellä paremman hinnan kuin Suomessa. Tilanne oli hänen mukaansa toinen vielä muutama vuosi sitten. Myös harvinaisia osia löytyy amerikkalaisten romuttamoista vielä hyvin.

Auton kunnossapito vaatii jatkuvaa huolenpitoa. Viimeisimpänä korjauskohteena olivat takajarrut ja alustan huolto. Auto on käytössä kesäisin, mutta ei vesisateella. Harrasteautollaan hän tekee etupäässä kauppamatkoja ja kesäajeluja. Parkkihalliin sillä ei tosin parane mennä. Toisena harrasteautona ralliakin ajavalla Fareedilla on Peugeot 505 Turbo Injection vuodelta 1984.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .