Raskas maastokuorma-auto möyryää Keski-Suomen metsissä

Ukrainassa rakennettu raskas maastokuorma-auto on melkoinen järkäle. Painoa on yli 11 000 kiloa. Pelkkä moottori painaa 1 200 kiloa, eli pienen henkilöauton verran.

KrAZ-255B on vuosimallia 1991. Se oli käytössä Keuruun Pioneerirykmentissä ponttoniajoneuvona. Lopuksi se oli kahdeksan vuotta varaston perukoilla, kunnes pari vuotta sitten myytiin huutokaupassa yrittäjä Juhani Kauppiselle Laukaan Kuusaan.

Mittarissa ei ollut kuin 6 000 kilometriä. Ajoneuvolla voi ihan oikeasti käydä kokeilemassa maastoajoa.

Kuusi valtavan kokoista vetävää pyörää huolehtivat siitä, että maastossa mennään eikä meinata. Kahluusyvyys on yksi metri ja ohjaamossa istutaan niin korkealla, ettei jalat vielä noissa syvyyksissä pääse kastumaan.

Maastoajossa selväjärkistä hirvittää. Ykkönen silmään ja 11 000 kiloa kiipeää ylös sellaisen mäen, että kävelijä katsoo jo helpompaa reittiä. Mäennousukyky on 58 prosenttia – se tarkoittaa käytännössä auton selviytyvän mäestä, joka 100 metrin matkalla nousee 58 metriä. Tupaswillan maaston alamäetkin arveluttavat. Onneksi mentiin suoraan alas, sivuttain auto olisi kaatunut. Vaihde päälle ja eteenpäin, oli luotettava autoon ja isännän Juhani Kauppisen neuvoihin.

– Laita ykkönen päälle. Älä missään tapauksessa paina kytkintä, eikä jarruakaan tarvitse painaa – moottorijarrutus on paras. Jos tuossa jyrkässä kohdassa painat kytkintä ollaan pöpelikössä ja vinssillä on töitä. Menoksi ja vasen jalka istuimen alle, Kauppinen neuvoo.

Koeajo on sykähdyttävä kokemus. Suomalainen mies muuttuu taas mieleltään pikkupojaksi, jolle annetaan mieluisa lelu. Ohjaamossa palataan 60-luvun Neuvostoliitton. Kaikki on pelkitettyä, mutta toimivaa. Koeajo vaati tarkkaa keskittymistä, mutta oli se pirun kivaa.

Katso koeajovideo Keuruun pioneerejä palvelleesta KrAZ-255b:stä.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .