Rekkapalot yleistyneet – Mikä syynä?

Helmikuussa Keski-Suomen maanteillä sattui yhdeksän rekkapaloa. Riskienhallintapäällikkö Jarkko Jäntti Keski-Suomen pelastuslaitokselta sanoo, että määrä on kolminkertaistunut vuoden takaisesta. Viime vuonna rekkapaloja oli Keski-Suomessa 19.

Jäntti kertoo, että yli puolessa tämän vuoden tapauksista palon syynä on ollut akseliston tai jarrujen ylikuumeneminen. Ylikuumenemisen seurauksena rengas tai akseliston öljyt ovat syttyneet tuleen. Osassa tapauksista palo on levinnyt kuormatilaan asti. Moottoritilan paloja on ollut vähemmän.

Jäntti ei pysty suoralta kädeltä sanomaan, mistä ylikuumeneminen johtuu.

– Viime vuonna rekkapaloja oli eniten syys- ja lokakuussa eli sadekelien aikaan. Voisi tietysti arvella, että syttymissyy johtuu ajoneuvojen likaisuudesta. On helppo selittää, että jos akselisto ja jarrut ovat kuran peitossa, viat jäävät helposti huomaamatta.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n (SKAL) kuljetusasiantuntija Jari Harju arvelee, että huonot keliolot voivat lisätä jarrujen ylikuumenemisen vaaraa.

– Kun hiekkaa, kuraa ja vettä pääsee jarrulaitteisiin, ne voivat jumiutua. Myös lämpötilan nopeasti laskiessa veden jäätymisen seurauksena jarrut voivat jäädä päälle. Silloin jarrupalat tai -kengät ottavat kiinni levy- tai rumpujarruun, syntyy kitkalämpöä ja jarrut kuumenevat voimakkaasti.

Akselistosta lähtevän palon syynä on Harjun mukaan yleensä laakerin vikaantuminen.

– Kuluneen laakerin epätasainen pintaa aiheuttaa hankautuessaan kitkalämpöä.

Ajoneuvon puhtaanapidolla ja etukäteistarkistuksella voi jonkin verran ehkäistä palovaaraa.

– Tietysti keliolot ovat ne mitkä ovat, ja likaantuminen voi tapahtua matkan aikana. Sen verran kuljettaja voi tehdä, että tarkistaa ennen ajoa ja tauoilla vanteiden lämpötilan vaikka lumen tai veden avulla. Vanteet eivät saa olla tulikuumat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.