Renault Grand Scenic käy suuriin tarpeisiin

Kati Heikura ja Teemu Paananen ovat uusperheelle tyypillisessä tilanteessa. Perheen pääluku kasvoi, eikä kulkupeli tahdo riittää uusiin kuljetustarpeisiin.

Kymmenen vuotta vanhassa farmariautossa Renault Lagunassa on istuimet vain viidelle, kun taas perhe on suurimmillaan seitsenhenkinen.

- Melkein pakko meidän on seitsenpaikkainen auto hankkia, Heikura miettii.

Kaikki Suomeen tuotavat uudet Renault Grand Scenicit on varustettu seitsemällä istuimella. Takimmaiset kaksi penkkiä ovat tosin nätisti piilossa, jos niitä ei tarvita.

Heikura ja Paananen kokeilevat, miten mökkireissulle lähtö onnistuisi, jos Paanasenkin kolme poikaa olisivat mukana.

Kitarat ja niiden vahvistimet ovat pariskunnalle ehdottoman tärkeitä. Ne menevät takimmaisten istuinten taakse. Muutama pieni kassi sijoitettaisiin keskirivin jalkatilaan.



Runsaasti lokeroita

Jos matkustajia on viisi tai vähemmän, Grand Scenicin tavaratila vastaa erittäin isoa farkkua. Auton matkustamoonkin on loihdittu peräti 92 litraa erikokoisia lokeroita.

- Vaikka on minkälaista lokeroa, tavaroiden sijoittaminen on aina jonkinasteinen ongelma. Periaatteessa pitäisi jättää matkalaukut pois ja viedä vaate kerrallaan autoon. Vaatteitakin mahtuisi lokeroihin melkoisesti mutta ei matkalaukkua, Paananen laskee.

Grand Scenic on kasvanut edeltäjäänsä nähden seitsemän senttiä pituutta. Etenkin keskirivissä on mainiot tilat.

Lapsille istuinrivejä on kaksi, joten paikoista syntyy kisailua. Sovitaan, että tytöt istuvat ensin takimmaisessa rivissä ja pojat keskellä. Puolivälissä vaihdetaan.

Heikuran tytär Emilia Huttunen, 4, saa viereensä samanikäisen leikkikaverinsa Uniela Fabriciuksen. He pääsevät loikkaamaan takariviin, kunhan Paananen on kääntänyt reunimmaisen keskipenkin pois edestä. Keskirivin istuimet voi irrottaa vaikka kokonaan.



Turvavyökin löytyy

Keskipenkkiin keskipaikalle pääsee Emilian seitsenvuotias isoveli Jasper Huttunen. Hetken aikaa pitää miettiä, mistä hänen turvavyönsä löytyy. Ohjekirjasta selviää, että se roikkuu takana katossa. Vyö pujotetaan istuimen kulmasta läpi.

- Tämä onkin ihan oikea turvavyö. Näin tämä on turvallisempi, Paananen kiittelee kolmipistevyötä.

Jasperin viereen haetaan vielä kaveri Elias Koivisto, 7.

Auton mukana tarjotaan kampanjassa kiinteää navigaattoria ilman lisähintaa, mikä ilahduttaa pariskuntaa suuresti. Sen ohjaaminen käy kätevästi keskikonsolista.

Kampanjahinta on myös 1,9-litraisella dieselmoottorilla. Pienemmän 1,5-litraisen tuotanto alkaa joulukuussa, minkä jälkeen isomman moottorin hinta hieman nousee.



Bumerangivalot

Ainakin 1,9-litrainen moottori osoittautuu mainioksi työpariksi. Vääntöä irtoaa isolla kierrosalueella, eikä vaihteita tarvitse venkslata jatkuvasti.

Äänieristys on toimiva ainakin kitkarenkaiden kanssa. Navakka syystuuli sentään hieman suhisee ikkunoiden välistä ja pakottaa hakemaan suuntaa moottoritiellä.

Heikura ja Paananen ovat mieltyneet ranskalaistyyliseen pehmeään ajomukavuuteen. Grand Scenicin alustaa on jalostettu. Se tuntuu huomattavasti mukavammalta kuin esimerkiksi viistoperäisessä Meganessa, vaikka molemmat lasketaan Megane-perheeseen.

Pienempi tila-auto on viisipaikkainen Scenic. Sen erottaa Grand Scenicistä helpoiten takavaloista. Bumerangin muotoiset valot kiertyvät Scenicissä taakse, Grand Scenicissä eteen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.