Renault Zoen ja Nissan Leafin arvo romahti törkeästi kolmessa vuodessa

Brittikuluttajien epäluulo täyssähköisiin automalleihin näkyi jälleenmyynnissä: vuoden 2014 mallit vaihtoivat omistajaa pilkkahinnalla.

Brittiläinen kuluttajalehti What Car? ja sanomalehti The Daily Mail selvittivät, mitkä automallit ovat kadottaneet kolmessa vuodessa eniten arvostaan. Menetelmä oli yksinkertainen. Lehdet tutkivat, millaisen hinnan on Britanniassa keskimäärin saanut eri automalleista, kun vuonna 2014 uutena ostettuja yksilöitä on myyty eteenpäin tänä vuonna.

Monien automallien arvon romahdus oli yllättävän suuri, mutta erityisen suuren taloudellisen tappion ovat joutuneet nielemään täyssähköisten Renault Zoen ja Nissan Leafin ostajat.

Renault Zoe i-Dynamique -version keskimääräinen myyntihinta Britanniassa vuonna 2014 oli 29 020 puntaa eli 32 580 euroa. Tänä vuonna kolmevuotiaasta Zoesta on saanut myyntitilanteessa 4 630 puntaa eli 5 200 euroa. Taivaalle on haihtunut 84 prosenttia auton arvosta.

Nissan Leafin Visia-varusteltu versio on kokenut lähes yhtä törkeän alamäen. Alkuperäisestä kauppasummasta (29 4900 euroa) on jäänyt kolme vuotta myöhemmin käteen keskimäärin 5 700 euron lohtuhinta. Neljä viidesosaa arvosta on lennähtänyt jonnekin.

Brittilehtien mukaan hintatutkimuksen suurin opetus on, että Zoe, Leaf ja eräät muutkin täyssähköautot kannattaa ostaa tällä hetkellä käytettyinä. Ihan uusimpia versioita ja hienouksia ei vaihdokkeja ostamalla saa, mutta rahansäästö on ällistyttävä.

Zoen ja Leafin jälkeen häijyimmin arvonsa menettäneiden listalla komeilivat Alfa Romeo Mito 1.3, Vauxhall Astra GTC 1.6 CDTi 16V ja Fiat Punto 1.4 Pop+. Luetteloa ihmetellessä kannattaa muistaa, että listattu Vauxhall Astra (meillä siis Opel Astra) on sporttinen GTC-versio, eikä melko vakaasti arvonsa säilyttävä perus-Astra.